Polisen i Stockholm ska hårdbevaka E4

Bilisterna kör för fort och glömmer att hålla avstånd

MOTOR

Polisen i Stockholm skärper övervakningen på E 4 - för att minska antalet olyckor.

- Det har börjat gå alldeles för fort, säger Rune Pelli vid trafikpolisen.

"Bilisterna är för stressade och inte tillräckligt uppmärksamma", säger Rune Pelli vid trafikpolisen. Efter en längre tids "spaning" på E 4 har polisen beslutat att skärpa övervakningen på vägen.
Foto: LASSE ALLARD
"Bilisterna är för stressade och inte tillräckligt uppmärksamma", säger Rune Pelli vid trafikpolisen. Efter en längre tids "spaning" på E 4 har polisen beslutat att skärpa övervakningen på vägen.

Antalet olyckor på E 4 i Stockholms län har ökat kraftigt jämfört med förra året. Under perioden januari-september i år har det inträffat 570 olyckor på den del av E 4 som går genom länet. En ökning med 87 olyckor sedan året innan.

Antalet skadade har ökat från 161 till 219 personer.

Koll resten av året

Därför inleder trafikpolisen i dag en av de största övervakningsinsatserna någonsin i länet. Den fortsätter året ut.

- Vi kommer att ha både omålade och polismålade bilar ute på E 4, säger Rune Pelli.

Övervakningen riktas i första hand mot de höga hastigheterna och felaktiga körbeteendena, till exempel för korta avstånd mellan fordon och felaktiga körfältsbyten.

Masskrockar

Polisen har under en längre tid bedrivit "spaning" på E 4 och konstaterat att tempot skruvats upp rejält. Inte minst i rusningstid, med masskrockar som följd.

- Bilisterna är för stressade och inte tillräckligt uppmärksamma, säger Rune Pelli. Man kommer i väg för sent hemifrån på morgonen och måste gasa på för att hinna till jobbet i tid.

- Man glömmer att hålla avstånd, och så smäller det när kön plötsligt stannar.

E 4 med Essingeleden är landets mest trafiktäta väg med över 130 000 fordon per dygn. När Södra länken öppnar om två år kommer trafiken att öka till 160 000-170 000 fordon.

På kvällar och nätter har E 4 blivit rena racerbanan.

Enligt polisen är det inte alls ovanligt att bilister susar fram i farter en bra bit över 130 km/timmen.

- Får man sladd och snurrar in i ett betongfundament på Essingeleden är det inte mycket kvar av den bilen, säger Rune Pelli.

Här står de denna vecka

Sven-Anders Eriksson