"Det handlar absolut inte om att de som är kvar ska jobba mer""

MOTOR

Örjan Åslund säger: Hej och välkomna att ställa frågor.

Micke säger: Hejsan!! Jag jobbar på växellådsfabriken i Göteborg. Och jag är nyanställd. Hur stor chans tror du att de är att man får vara kvar??

Örjan Åslund säger: Det kan inte jag uttala mig om.

Baas säger: Hur kan ni tro att det går bättre genom att sparka folk?

Örjan Åslund säger: Saab vidtar en kostnadsnedskärning och det gör vi genom att vi rationaliserar i bland annat tillverkningen. Modernare teknik och våra nyare produkter innebär att det behövs färre anställda för att bygga bilarna.

Jocke säger: Hej, tråkiga nyheter men jag måste ändå fråga: Jag har beställt en 9-3 SS Aero och undrar om det preliminära leveransdatumet kommer flyttas framåt på grund av det som händer i Trollhättan?

Örjan Åslund säger: Absolut inte, det har ingen påverkan.

Keneks 46 säger: Hej, varför gör inte Saab en bil i "Golf-klassen"?

Örjan Åslund säger: Vi tittar konstant och överväger att etablera produkter i andra segment. Både större och mindre bilar kan vara intressanta.

Nicke säger: Kommer GM/SAAB ta fram ett nytt modell program av Saab-bilar för att lösa krisen?

Örjan Åslund säger: Vi har ju i princip ett nytt modellprogram färdigt. Saab 9-3 Sport Sedan som vi just lanserat är ett exempel. Den kommer att följas av fler bilar i 9-3-familjen.

Goran säger: Hej Örjan. Vilken är den största enskilda orsaken till Saabs problem just nu?

Örjan Åslund säger: Vikande marknader på grund av lågkonjuktur i tex Tyskland och USA. Höga utvecklingskostnader för de nya bilarna.

Vicke säger: När kommer nya 9-3 i kombiversion?

Örjan Åslund säger: Inom ett par år.

Johan säger: Hur många civilingenjörer på tekniskutveckling avskedas vid dagens varsel?

Örjan Åslund säger: Det har ju varslats omkring 500 personer. Exakt hur många av dem som är civilingenjörer och exakt hur många som måste sluta i slutänden vet vi inte idag.

Saabaren säger: Hej Örjan, hur ser Saab på outsourcing av t..ex. lagerfunktioner som strategi för att få ned kostnaderna?

Örjan Åslund säger: Jag har svårt att ha en åsikt där. Jag vill inte uttala mig specifikt om en tjänst.

Jocke säger: Colin tror att framtidens saabar kommer vara "mer" baserade på GM:s plattform? Vad tror du om detta? Kommer saab ha lika stora möjligheter att påverka som i 9-3 SS projektet?

Örjan Åslund säger: Det är väldigt viktigt att varumärket Saab är intakt vad gäller Saab-specifika egenskaper, det tummar vi aldrig på.

cMk säger: Vilken fabriksdel i Trollhättan tror du kommer påverkas mest av varslen?

Örjan Åslund säger: Ingen uppfattning.

Allroad säger: Hej Örjan. Ni har haft ganska så "konstig" marknadsföring i många år nu(mycket svartvitt, sneda vinkar, lite speciella).

Kan det inte vara så att dessa kan vara en orsak? Dvs att folk inte förstått vad marknadsavdelningen menar?

Örjan Åslund säger: Vi tror tvärtom. Vi får ju bevis från omvärlden och belönas för vår marknadsföring.

Tom säger: Är det tillräckligt med två modellserier för att uppnå den eftersträvade lönsamheten, eller måste det till, åtminstone, en modellserie?

Örjan Åslund säger: Man kan mycket väl bli lönsam på två modellserier. Men visst, vi skulle gärna ha ett bredare program i framtiden.

Fia säger: Finns det risk för ytterligare neddragningar inom Saab?

Örjan Åslund säger: Det kan man inte uttala sig om i nuläget.

Fia säger: Finns Saab kvar om tio år i Sverige?

Örjan Åslund säger: Absolut.

Emma säger: Hur känns det för dig som informationschef att lämna ett besked om detta?

Örjan Åslund säger: Besked lämnas av vår vd. Men det är självklart inte roligt för någon inom Saab Automobile att man måste ta till sådana åtgärder.

Jimmy säger: Det var väl inte länge sedan ni anställde nytt folk?

Örjan Åslund säger: I och med att nya 9-3 är färdigutvecklad så minskar också personalbehovet. Det minskar först nu.

tåbbä säger: Varför säljer ni så lite bilar fast ni är bra i krockteseterna

Örjan Åslund säger: I Sverige går vi ju framåt väldigt kraftfullt. Det har vi gjort fem år i följd. På andra marknader handlar det framför allt om att vi måste göra varumärket Saab mer välkänt.

BMW säger: Hej Örjan! Tråkigt det här med Saab,hur skall personalen klara av att jobba för de 20% som ska bli uppsagda.

Eller ska ni ner i skift?

Örjan Åslund säger: Det handlar absolut inte om att de som är kvar ska jobba mer. Utan det är tack vare mer rationell tillverkning som vi behöver färre människor.

Anders2 säger: Är det aktuellt för SAAB att flytta produktion/utomlands för att minska kostnaderna? Tror du att kostnaderna skulle minska om så skedde?

Örjan Åslund säger: Det är inte aktuellt att flytta någon produktion. Vi vet att vi har en av världens mest kostnadseffektiva fabriker här i Trollhättan.

Toni säger: Vad beror krisen egentligen på? Felsatsningar?

Örjan Åslund säger: För små volymer av vår försäljning.

Allroad säger: Hur många procent delar i en Saab är genuina SAAB-grejor och hur många är gemensamma GM-prylar?

Örjan Åslund säger: Väldigt svårt att ange ett procenttal. Däremot kan du vara övertygad om att allt i bilen är godkänt och påverkat av Saab.

Minus säger: Vilken är din personliga favorit av alla Saabs modeller, gamla och nya? Vilken är saabs genom tiderna mest sålda bil?

Örjan Åslund säger: Min personliga favorit är än så länge 9-5 Aero, tills dess 9-3 Aero kommer. Den mest sålda Saaben är den ursprungliga Saab 900 som tillverkades under 14 år.

_Saww säger: kommer Saab göra någon jeepmodell de 5 kommande åren??

Örjan Åslund säger: Det var en bra fråga. I nya 9-3-familjen ingår en SUV-modell.

MP säger: Ser du några problem i det faktum att Saabs trovärdighet som ett alternativt och karaktäristiskt bilmärke svärtas av att Saab idag liknar ett legobygge där Opel står för huvuddelen av komponenterna?

Örjan Åslund säger: Saab har ett mycket väl utmejslat varumärke och distinkta Saab-egenskaper, oavsett att man delar viss teknik inom koncernen.

Saabaren säger: För lite sålda volymer är väl inte ett problem i sig, utan det är väl ett marknadsföringsproblem? Kommer det ske någon förändring på marknadssidan tex att man nischar sig mot nya målgrupper?

Örjan Åslund säger: Saab har en mycket väl utmejslad målgrupp och vi ser att vi vinner marknadsandelar i den målgruppen hela tiden.

Allroad säger: Kommer SAAB möta upp Volvos XC90 med nått liknande?

Örjan Åslund säger: Som du vet kommenterar vi aldrig specifikt vårt framtida modellutbud.

Aner säger: Kommer Saab att sänka sina priser nu?

Örjan Åslund säger: Nej, vi har inga sådana planer.

Gutta säger: vilka förändringar gör ni på toppnivå

Örjan Åslund säger: Vi har en ny ledningsgrupp inom försäljning och marknadsföring.

Grizzly säger: Vilken är er störsa konkurent? Volvo anser ju inte att ni är någon stor konkurnet till dom!

Örjan Åslund säger: Vi mäter oss mot de övriga märkena inom det som kallas Premium 5, d v s Volvo, BMW, Audi, Mercedes.

Test säger: Kommer nedskärningen i Trollhättan att inkludera förtidspensioneringar? och i så fall från vilken ålder?

Örjan Åslund säger: Det känner inte jag till.

Viggen säger: Är det jobbigt att vara så hårt styrda av GM-motors?

Örjan Åslund säger: Vi känner oss inte speciellt hårt styrda av GM. Tvärtom har de investerat i ett värdefullt varumärke.

Karl säger: hur kommer det sig att saab har svarta lådor?

Örjan Åslund säger: Det är enkelt. Saab ligger alltid långt fram vad gäller utvecklingen på säkerhetsområdet. Och att använda bilens elektronik är ett effektivt sätt att få fram säkrare bilar.

Läs också: