"Saab måste bli tydligare som bilmärke"

Aftonbladets Robert Collin chattade med läsarna om Saabs framtid

MOTOR

Saab Automobiles beslut att vart femte jobb på företaget ska bort var väntat.

Biltillverkningen har länge gåt med stor förlust.

- Saab måste bli tydligare, sa Aftonblaadets bilreporter Robert Collin när han chattade med läsarna om Saabs fraamtid.

Här är hela chattet.

Olle säger: Vad måste Saab göra för att sälja fler bilar?

Robert Collin säger: I det korta perspektivet: vända marknadsföringen till de som redan har ett förhållande med Saab. I det långa perspektivet: tillverka Saab-typiska bilar, såna som skiljer sig från mängden.

Gabrielle säger: Tror du att Saab fortfarande finns kvar om tio år?

Robert Collin säger: Ja.

bagarn säger: Är det Saab eller Volvo som gäller för tillfället om man ska se till bästa bil?

Robert Collin säger: Saab 9-3 är lika bra som Volvo S60. Men Volvo har ju många fler modeller att välja mellan. Saab har bara 9-5, som börjar bli lite gammal.

Loooser säger: Vilket ansvar har GM för det som nu har hänt?

Robert Collin säger: GM lämnade över ansvaret till Peter Augustsson och ett grabbgäng som han formade kring sig. Det var inte så lyckat. Jag tror att det är tur att GM försöker får ordning på ekonomin - innan det är för sent.

Kalle säger: Kan Saab vända krisen?

Robert Collin säger: Det tror jag säkert, helt säkert. Men det blir svettigt en period.

Saabopel säger: Är det inte lite märkligt på ett sätt att GM vaknar till just nu? Man kunde väntat ett halvår innan med en så drastisk åtgärd. Jag menar; nya 9-3 har ju precis börjat säljas. Det är ju först om ett halvår som man vet om den blev lyckad eller ej försäljningsmässigt.

Robert Collin säger: Nej. GM kan inte vänta längre. Förlusterna måste bromsas, och det snabbt.

Olle säger: Är Saab den enda biltillverkaren med problem eller är det här nåt som gäller hela bilbranschen?

Robert Collin säger: Ja, hela bilbranschen har problem. GM har även jätteproblem med sina två stora europeiska tillverkare, Opel och Fiat. Märkligt nog är Volvo en av de få tillverkarna som går med vinst idag.

sinux säger: Vad tycker du Saab ska förbättra för att kunna fortsätta vara ett starkt svenskt varumärke?

Robert Collin säger: Kommande modeller måste vara tydligare, mera Saab-typiska. De måste sticka ut lagom mycket för att både locka till sig köpare och samtidigt inte stöta bort alltför många.

Putte säger: Tycker du att Saab gjort rätt i att inrikta sig på det så kallade premium-segmentet?

Robert Collin säger: Ja, det fanns inga andra val. En liten tillverkare måste vara premium-tillverkare för att få lönsamhet. Säljer man få bilar måste de vara dyra för att få lönsamhet.

Jocke säger: Tror du att GM kommer tillåta nya liknande projekt som 9-3 i framtiden? Eller kommer Saab tvingas använda GM:s plattform i större utsträckning?

Robert Collin säger: Jag tror att Saab inte kommer att vara lika självständigt i fortsättningen. I framtiden kommer Saabs bilar att innehålla fler GM-gemensamma komponenter. Åtminstone de närmaste fem åren. Sedan kanske ekonomin tillåter mer egen utveckling.

Mr C säger: Brukar inte dålig bilförsäljning vara ett bra tecken på att en lågkonjunkturen verkligen är här?

Robert Collin säger: Jo, helt klart. Och bilförsäljningen i USA går uruselt, vilket bidrar till att GM inte har råd att låta GM fortsätta blöda.

sinux säger: Om Saab ska lyckas bli större i USA, kanske det är dags att ta fram en stadsjeep? Som Volvo har gjort. Så länge amerikanska kvinnor känner sig trygga av att åka i en större bil så finns det väl en marknad?

Robert Collin säger: Saab har försökt göra en Saab-jeep, baserad på två olika GM-jeepar. Men resultatet skulle ha blivit för dåligt. (Alldeles för lite Saab.) Om tre år kommer en fyrhjulsdriven jeepversion av nya 9-3.

Lilla A säger: Kommer Saabs försäljningssiffror att sjunka?

Robert Collin säger: Jag hoppas att så inte blir fallet.

CodePoet säger: Om nu Volvo går så pass bra som de gör, borde då inte Saab snegla åt vad de gör och sedan försöka sätta samma slags riktlinje som de håller?

Robert Collin säger: Det är just det som man har gjort. Saab 9-3 är ju en Volvo S60-kopia. Saab har så mycket egen kompetens och styrka att utvecklaa "Saabiska" bilar, allstå bilar som inte liknar konkurrenternas.

hegge säger: Vilken är Saabs bäst säljande modell?

Robert Collin säger: Saabs storsäljare är idag 9-5 kombi. Men räkna med att 9-3 snart tar över.

ubbe säger: Har Saab något ess i rockärmen?

Robert Collin säger: Tyvärr inte.

Olle säger: Vilket är Saabs största problem?

Robert Collin säger: Låg försäljning och dåligt ledarskap.

Senna säger: Behöver vi verkligen Saab?

Robert Collin säger: Ja, det är ett spännande bilmärke. Dessutom innebär Saab 10 000 jobb i Sverige.

jabba säger: Viken tycker du är Saabs bästa bil någonsin?

Robert Collin säger: Den första 900. På den tiden (på 80-talet) hörde den till de säkraste bilarna, den hade de bästa köregenskaperna och hade en praktisk halvkombikaross.

aftonbladet.se