Citroën och Volvo tar full pott

MOTOR

De flesta biltester där en Citroën är inblandad brukar sammanfatta komfortronden med att "Cittrans hydrauliska system är fantastiskt, men numera är konventionell fjädring lika bra".

Så är det inte på vinterföre med knölig isskorpa på den i vanliga fall så släta asfalten.

Där är fjädringskomforten i C5 helt överlägsen och på vägavsnitt där kinderna kommer i dallring i Ford och Mazda märks ingenting alls i Cittran. En märklig upplevelse.

Cittran klarar också länsmansgupp bättre än alla andra, bilen bara svävar över ojämnheterna.

Tystast i testet

Cittran hör också till de allra tystaste bilarna i testet och delar förstaplatsen i komfortronden med Volvo som är lite stötigare men å andra sidan överlägset tystast. Volvon känns mest helgjuten, det är en väl dämpad tyngd i bilen.

Saab känns nästan lika väl dämpad som Volvon men släpper in mer ljud och mer stötar, ett lätt slammer från bakvagnen påminner om Vectra (samma chassi!?)

Studsar och stöter

Opel Vectra GTS 2,2 är hårdare fjädrad än fyradörrarsversionen av Vectra och det märks på den skrovliga vintervägen där stötigheten ibland blir väl påträngande.

Bullret är överlägset högst i Opel med ljud från alla håll. Det bullrar från hjulhusen, mest bakifrån, och det läcker in ljud genom dörrar och baklucka.

Varken Ford eller Mazda har prioriterat komforten. Det studsar och stöter rejält även på vägavsnitt som knappt märks alls i Citroën och Volvo och ljudnivån är i högsta laget i båda bilarna.

KOMFORT:

Läs vintertestet - rond för rond

Vintertest/Komfort:

Robert Collin