Uppfinnare hjälper Volvos ägare spara tusenlappar

MOTOR

Allting började för två år sen när göteborgaren Nils Nyman skulle besiktiga sin välskötta Volvo 740. Bilen som var tio år fick anmärkning för sprickor i kopplingshuset.

Uppfinnarna Bengt Nilsson och Nils Nyman framför Nisses Volvo med ett kopplingshus och hemsnickrad reparationssats i handen.
Foto: ULF NYHLÉN
Uppfinnarna Bengt Nilsson och Nils Nyman framför Nisses Volvo med ett kopplingshus och hemsnickrad reparationssats i handen.

Sprickorna fanns i ett öra som håller fast kopplingscylindern och det var risk att hela kopplingen skulle rasa ihop. Enligt besiktningsmannen var det här ett vanligt fel just på Volvomodellerna 740 och 940. 850 och förra generationen S och V70 är i riskzonen om ett par år.

Bilia skulle ha 6 000 kronor för att ta loss motorn och byta kopplingshuset och sa att Nisse skulle vara glad som inte hade en turbo, för då måste man riva hela växellådan för att fixa felet.

Men Nisse åkte hem till kompisen Bengt Nilsson med innovationsföretaget Beson Motor som försökte klura ut ett bättre sätt att ordna ett nytt fäste för kopplingscylindern.

Bättre än nytt

- Vi sågade av det brustna fästörat, lossade två bultar intill och skruvade dit ett par vinkeljärn som vi svetsat ihop med en rörbit. Det blev bättre än nytt, säger uppfinnaren Bengt som jobbat med kvalitetsfrågor på Volvo i hela sitt liv. Och framför allt både snabbare och betydligt billigare.

Reparationssatsen kostar runt 450 kronor och det tar verkstaden under en timme att skruva dit den. Den som är händig gör jobbet själv.

Beson har redan sålt ett par tusen rep-satser och fler lär det bli. Det rullar över hundratusen bilar som varje dag kommer närmare kopplingskraschen.

Robert Collin