De krossar vanliga bilar

Populära stadsjeeparna orsakar svårare olyckor

1 av 7 | Foto: FOLKSAM/NTF
DÖDSFÄLLA En Land Rover Freelander, en av de populäraste stadsjeeparna, träffar sidan på en Saab 9000. Stötfångaren i Land Rovern är så högt placerad att Saabens sidokrocksskydd sätts ur spel. Det i vanliga fall ganska säkra kupéutrymmet i Saaben förvandlas till en dödsfälla. Krocktestet har gjorts av NTF i samarbete med Folksam.
MOTOR

Försäljningen av stadsjeepar ökar.

Men de orsakar svårare olyckor än vanliga småbilar.

- Jeeparna ger en falsk säkerhetskänsla, säger Thomas Carlson på NTF.

Stadsjeepar är högsta modet inom bilindustrin. Förra året såldes omkring 11 000 stadsjeepar.

Men NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, är kritisk mot de nya innebilarna. De har sämre säkerhet än andra bilar och är överrepresenterade i voltningsolyckor.

Farligare för den lilla bilen

Vid en kollision mellan en stads-jeep och en vanlig bil kan föraren av stadsjeepen visserligen klara sig ganska bra.

Men för den lilla bilen blir olyckan mycket värre än om den krockat med en annan av sin egen storlek.

Högre och dubbelt så tung

- Stadsjeeparna sätter andra bilars säkerhetssystem ur spel eftersom de är byggda för att möta varandra vid en kollision, säger Thomas Carlson.

Problemet är att jeepen är så hög. Och nästan dubbelt så tung som bilen - 2,5 ton mot 1,4 ton.

Även skyddsbarriärer som vägräcken är anpassade för personbilar.

Enligt en amerikansk studie dör fyra gånger fler i småbilarna än i jeeparna när de kolliderar med varandra.

Vägverkets stadsjeepsexpert Anders Lie är också tveksam till de populära jättarna.

- Stadsjeepen är lite bättre för den enskilde ägaren, men mycket sämre för samhället i stort, säger han.

Han tycker att det är dåligt med en för blandad fordonspark.

- Tyvärr verkar det gå åt två håll. Å ena sidan blir bilarna mindre och bränslesnåla, å andra sidan utvecklas bilar som blir allt större och kräver mer bensin. Den stora förloraren är miljön, säger Anders Lie.

- De amerikanska biltillverkarna tjänar mycket pengar på stads-jeeparna. Därför är det svårt för politikerna att lagstifta mot dem.

"Vanligast i Stockholm"

Stadsjeepen är avsedd för terräng - men där får man inte köra enligt terrängkörningslagen.

- Bilarna är vanligast på Östermalm i Stockholm där fyrhjulsdrift knappast behövs, säger Thomas Carlson.

Försäljningen ökar i Sverige

Stadsjeepars fördelar

...och deras nackdelar

Eva Barkeman