Jeeparna är höga, tuffa – och här för att stanna

MOTOR

Bilsalongen i Detroit är ett eldorado för alla som gillar stora, starka motorer i stora, tunga bilar. Bränsletörstande bilar hotar att pumpa oljebrunnarna i Amerikas vänstater i sin.

Men president Bush tvekar inte att dra ut i krig igen för att tanka upp The American Dream.

FET & FARLIG Ännu större, tyngre, törs-tigare. Konceptbilen Dodge Durango Hemi RT är en av stjärnorna på bilsalongen i Detroit.
Foto: Getty Images
FET & FARLIG Ännu större, tyngre, törs-tigare. Konceptbilen Dodge Durango Hemi RT är en av stjärnorna på bilsalongen i Detroit.

Amerikanerna har älskat sina jeepar och pickuper i 25 år. Nu har trenden nått Europa.

Till och med Volvo har hakat på och Saab är på väg.

Puttefnask

Men Volvos jeep som gör dundersuccé i USA är en liten puttefnask i sammanhanget. En mjukisjeep med tjejtycke.

Den är liten, kompakt och allt som de stora jeeparna inte är. Den välter inte och den är konstruerad för att kunna krocka med vanliga personbilar utan att göra mos av dem.

I USA är Volvon liten. Men här hemma är den stor i förhållande till alla andra bilar.

Tyngden och den höga fronten drar upp bränsleförbrukningen tre, fyra deciliter jämfört med en vanlig Volvokombi.

Tyngden gör också att den blir aggressiv mot andra bilar, hur seriöst Volvo än försökt lösa problemet.

Men jeeparna är här för att stanna av den enkla anledningen att folk gillar biltypen.

Män och kvinnor, alla tycker om att sitta högt, ha koll på trafiken och omgivningen.

Är en utmaning

Känslan att köra en jeep ger bilkörningen en extra dimension.

Utmaningen för bilindustrin är att konstruera jeepliknande bilar med bränsleförbrukning och krockegenskaper som vanliga personbilar.

Robert Collin