Hans jobb: att hitta drömbilar

Inga uppdrag är omöjliga. Favoritbil? Ferrari, så klart!

MOTOR

Per-Håkan Grolander realiserar pojkdrömmar.

Som bilförmedlare letar han upp drömbilen till spekulanter som vill ha något extra.

- En fin Jaguar, Maserati eller Bentley är högvilt men Ferrari lockar flest.

Drömbilen för de flesta är en Ferrari. Självklart kör Per-Håkan Grolander själv en sådan.
Foto: STEFAN MATTSSON
Drömbilen för de flesta är en Ferrari. Självklart kör Per-Håkan Grolander själv en sådan.

Livskärleken till italienska sportbilar fick honom att bli bilförmedlare efter ett yrkesliv som stabsofficer hos ÖB. Valet av förtida pension gav tid för annat och Ferrari och Maserati i Stockholm behövde hjälp.

- Det drällde in killar som drömde om en begagnad Ferrari, men för dem fanns ingenting. Varför inte hjälpa dem? Så föddes idén till Carfinder.

Lättare pruta

Per-Håkan Grolander sköter affärerna via nätet, har inget lager och kan på så sätt hålla kostnaderna nere.

- Med mina kunskaper har jag lättare att värdera och pruta än en vanlig kund. Min roll i köpet ska finansieras genom de rabatter som kan ordnas.

Dyrare bilar vill han själv kontrollera på plats. Ofta blir det därför resor i Europa och kan han själv inte märket så plockar han in en expert.

Tyskar proffsiga

- Bilens ursprung och historia är viktigt. Man måste kontrollera skick, dokumentation, servicebok, M-testa - sen kan man förhandla.

- Tyska bilhandlare är proffsiga, de ger klara besked. Men fransmännen... Man blir lite trött när de inte ens har e-post på Renaults exportavdelning i Paris, säger han och suckar.

Falska reparationskvitton, mixtrade mätarställningar och fagra löften om att bilen figurerat i en Bondfilm synar han i sömmarna. Men oavsett krånglande myndigheter och luriga säljare så är det svåraste att få in bilen i Bilregistret.

- Det får bara inte hända att en bil måste vända vid gränsen. Numera hör jag i förväg med Bilprovningen om eventuella problem med vissa bilar, säger Per-Håkan.

Egna bilen: en Ferrari förstås

Bilmanin har alltid funnits. Per-Håkan visar sin gulnade pärm från 50-talet - en 12-årings verk med prydligt klistrade bilder och nedknattrad prestandatext.

I garaget finns bland annat en liten Smart och ögonstenen, en svart Ferrari 412 -88, V12:a med 340 hästar som tillhört emirens bror i Qatar.

- Ferrari har ju hela magin, toppdesign och teknisk perfektion. Kvinnor är inte alls lika märkesfixerade. Men män gillar de här urstarka V12:orna. Att bara få åka med i en Ferrari är stort för vuxna karlar.

Efter en hisnande provtur erkänns att det är stort även för vuxna kvinnor.

Tre speciella uppdrag

Erika Svernström< (bil@aftonbladet.se)