Bottenbetyg, Volkswagen

Ägarna sågar märket i ny stor undersökning

MOTOR

Volkswagen får bottenbetyg av bilägarna.

En ny stor undersökning pekar på stora brister när det gäller service och tjäns-ter.

- Det är klart att det är en stor besvikelse, säger Marcus Thomasfolk vid svenska Volkswagen.

TRASSLET FORTSÄTTER Svenska Volkswagens verkstäder misslyckas igen i tidningen Vi bilägares stora kvalitetsundersökning. Bland annat kritiserar Volkswagenköparna långa köer, svårigheter att få fram reservdelar och allmänt dålig service. Personen på bilden har inget samband med artikeln.
Foto: CLAUDIO BRESCIANI/SCANPIX
TRASSLET FORTSÄTTER Svenska Volkswagens verkstäder misslyckas igen i tidningen Vi bilägares stora kvalitetsundersökning. Bland annat kritiserar Volkswagenköparna långa köer, svårigheter att få fram reservdelar och allmänt dålig service. Personen på bilden har inget samband med artikeln.

Vi Bilägares stora konsumentundersökning Bil-Q har frågat närmare två miljoner svenska bilägare vad de tycker om sina bilar.

Kritiken mot Volkswagen är skoningslös.

Långa köer, svårigheter att få fram reservdelar och allmänt dålig service är faktorer som påverkat det usla betyget.

"Det är jobbigt att se"

Volkswagen hamnade längst ner på listan även i fjol. Audi, VW och Seat, som har en gemensam serviceorganisation, får dela på bottennoteringarna för service och tjänster.

- Det är jobbigt att se att det arbete vi gör ännu inte fått genomslag, säger Marcus Thomasfolk.

Företaget har enligt honom fått ner väntetiderna och förbättrat möjligheterna för akuta reparationer efter det att Vi Bil-ägare genomförde sina enkäter i september i fjol.

Volkswagens problem på servicefronten började i början av 90-talet när den allmänna lågkonjunkturen ledde till nedskärningar. När hjulen sedan började rulla var organisationen för liten i förhållande till försäljningen.

"Det kommer att ta tid"

Attityden mot företaget blev negativ och hänger kvar.

- Vi har fortfarande målsättningen att erbjuda Sveriges bästa service men är medvetna om att det kommer att ta tid i en organisation med 5 000 anställda, säger Marcus Thomasfolk.

Tysk status i topp

Mest nöjda med service och tjänster är, precis som i fjol, To-yota-ägarna. Japanska Toyota vinner dessutom förarnas förtroende totalt för andra året i rad. På andra och tredje plats hamnar lyxbilarna BMW och Mercedes.

BMW och Mercedes har bäst kvalitet i premiumklassen.

Men när det gäller prisvärdhet, mest bil för pengarna, får de tunga märkena ta ett steg tillbaka för tjeckiska Skoda som ägs av Volkswagen.

Även Hyundai och Peugeot får höga betyg av sina ägare.

Annika Sohlander