Det som betyder MEST är kundvård

MOTOR

B

ilindustrin och bilhandeln tar ofta alldeles för lätt på sina åtaganden när bilen väl är såld. Det bekräftar tidningen Vi Bilägares nya undersökning. Och det är samma märken som hamnar i bottenträsket i undersökning efter undersökning. Även i de brev om trilskande bilar, usel service och arroganta handlare som kommer till Aftonbladets bilredaktion.

Svenska Volkswagen ligger kvar i botten, trots företagets påståenden om att problemen är lösta.

Så sent som i höstas gav en av mina bästa vänner upp: "Jag gillar min Golf, men jag står inte ut med verkstaden. Säg vad jag ska byta till!"

Van vid trist bemötande

Det blev en Peugeot 307, trots att han alltid kört tyskt och aldrig ens övervägt franskt. Han ringde mig när han tittat på bilen. "När jag gick in i bilhallen kom det fram en säljare och frågade om han kunde hjälpa till. Vet du, det har jag aldrig varit med om hos Volkswagen."

Månadslånga väntetider för service och reparation och ett trist bemötande var vad han fått vänja sig med som mångårig och trogen VW, Audi- och Skodaägare.

De japanska fabrikaten med To-yota i spetsen toppar listan över nöjda ägare. Det beror framförallt på att bilarna är tillförlitliga, men även på att handlare och verkstäder visar kunderna respekt.

Att Citroën klättrar upp mot toppskiktet kan verka förvånande, men innebär att det grundmurat dåliga kvalitetsryktet äntligen gett vika. Allt fler svenskar upptäcker att Cittrorna faktiskt håller vad de lovar, och inte bara bilarna utan även handlare och verkstäder.

Återkallande inte så farligt

Och att Citroën kallar tillbaka den nya modellen C3 på grund av ett bromsfel behöver inte rasera kvalitetsintrycket. Alla tillverkare har problem och måste ibland kalla tillbaka bilar. Det är hur man sköter problemen och hur man tar hand om kunderna som räknas.

Robert Collin