Nya Volvon får motor från Mazda

- testbilen utklädd för att lura spionfotograferna

MOTOR

Det blir inga svenska motorer i nya Volvo S 40 som presenteras i höst.

Modellen får all tung teknik gemensam med Ford och Mazda.

S 40 kommer däremot att få typisk Volvodesign. Att testbilen är förklädd i en Ford Focus-kaross är bara för att lura spionfotograferna.

Volvo ska visa nya S 40 och kombin V 50 vid Frankfurts bilsalong i höst. Båda modellerna börjar säljas i november fast inte på alla marknader samtidigt. Sverige får V 50 först, USA börjar med S 40 eftersom Sverige är en kombimarknad och USA säljer mest fyrdörrars sedaner.

Focus först

Senare kommer som Aftonbladet redan avslöjat en fyrhjulsdriven Cross Country-version av V 50, en cabriolet och en femdörrarsvariant som blir Volvos billigaste modell. Plattformen som modellen vilar på har utvecklats av Ford i Köln men Volvo och Mazda som ju ingår i Fordkoncernen har haft sina chassitekniker med från början för att kunna bygga in egenskaper enligt egna önskemål.

Ford Focus blir först ut med den nya plattformen, premiär i Genève i vår.

Kan lägga ned

Dagens S- och V 40 har svenska fyrcylindriga bensinmotorer tillverkade i Skövde.

Ersättarna får inga svenska motorer alls. Att dieslarna ska komma från franska PSA (Peugeot och Citroën) är tidigare känt.

Däremot kan det bli en chock att Volvo lägger ner tillverkningen av fyrcylindriga motorer. De nya bensinmotorerna kommer från Mazda!

Anledningen är dels att vinna skalfördelar, dels att Volvos fyrcylindriga motorer aldrig varit riktigt bra.

De nya Volvobilarna blir lite större än Fords och Mazdas systermodeller (Focus och Mazda 3). S 40 blir lika lång som i dag men högre, bredare och därmed betydligt rymligare.

Tillverkas i Belgien

I dag tillverkas S- och V 40 i holländska Born i samarbete med Mitsubishi. Ersättaren ska tillverkas i Volvos fabrik i belgiska Gent.

– De första månaderna ska båda fabrikerna producera parallellt, Gent kör i gång i november men Born lägger inte ner förrän till våren, säger Volvochefen Hans-Olov Olsson.

Robert Collin