18 brrrra vintertips – så klarar bilen kylan

MOTOR

Varje vinter blir man lika överraskad.

Men det går att förbereda bilen för snö och kyla.

Thomas Berggren listar 18 goda råd.

Foto: Maja Suslin

Antifrys. Glykolhalten bör vara minst 50 procent. Låt kontrollera frostskyddsvätskan (på macken) före fjällresan.

Blankis. Ett nästan osynligt hot. Uppstår särskilt i övergången till temperaturer under noll. Se upp i kurvor som ligger i lä eller skuggiga hörn dit solen inte når, det är där blankisen oftast överrumplar den ouppmärksamme. Undvik att bromsa och gör inga häftiga rattrörelser, utan lätta på gasen och fortsätt långsamt.

Kolla dörrarna. Se till att låsmekanismen och gummitätningarna runt dörren är smorda, då är de lättare att öppna.

Checka batteriet. Kontrollera spänningen (på macken), särskilt om bilen ofta används för korta körningar. Ladda i så fall batteriet över natten eller kör längre (5–10 mil) emellanåt.

Täck rutan. Om du inte har bilen i ett garage, ta dig tid att täcka vindrutan med en pappskiva. Då slipper du skrapa is på morgonen.

ESP (Electronic Stability Program). Ett värdefullt, säkerhetshöjande hjälpmedel. Men sluta inte köra förståndigt med hänsyn till omständigheterna bara för att din bil har ESP, ingen elektronik i världen upphäver naturlagarna!

Testa bromsarna. Testbromsa lite emellanåt för att förvissa dig om att de fungerar effektivt när de behövs. Speciellt om du kör i saltslask.

Välj rätt olja. Oljan i motorn kan bli ytterst trögflytande och seg när bilen står ute om natten i kall väderlek. För att skydda de rörliga delarna på bästa sätt måste oljan snabbt bli tunn under uppvärmningen, pressa inte motorn innan den är varm. Bor du så att temperaturerna ofta ligger omkring –20°C, överväg då att använda en olja med lägre så kallad viskositet, till exempel 5W/30 eller 5W/40.

Att använda motorvärmare är en mycket god investering, både för bilen och för miljön.

Nackstödet. Se till att ditt nackstöd är rätt inställt, särskilt om du brukar turas om med en förare som är kortare än du själv. Stödet bör vara i nivå med bakhuvudet. Om det är för lågt, viker sig huvudet över skyddet, vilket utsätter halsen för ännu större påfrestningar.

Triangeln! Om du stannar med fel på bilen: Sätt upp en varningstriangel minst hundra meter bakom bilen och sätt på dina varningsblinkers. På motorvägen bör du hålla dig undan en bit från bilen i väntan på hjälp.

Kolla avståndet. På vintervägar bör du dubbla avståndet till framförvarande bil för att skaffa dig en tillräcklig bromssträcka. Håll ännu längre avstånd på isigt vinterväglag. Stoppsträckan för en bil som kör i 50 km/tim är mer än dubbelt så lång under isiga förhållanden som när vägbanan är torr.

Lamporna. Alla lampor – fram, bak och blinkers – kräver särskild uppmärksamhet när det snöar och är slaskigt. De täcks mycket snabbt av smuts från vägbanan. Rengör dem om förhållandena är besvärliga, så att du kan se och bli sedd. Smutsiga strålkastare kan innebära att synfältet kortas så mycket som 30 meter.

Våga vädra. Om du inte har luftkonditionering kan du låta sidorutorna vara lite öppna, eftersom imma på rutorna då försvinner snabbare. Var noga med att ta bort snö från luftintaget, då minskar imbildningen. Fall inte för frestelsen att ha det för varmt. Ha ett fönster lite öppet och ta en rast emellanåt, särskilt under långresor. Och kom ihåg att ta av den tjocka vinterrocken så sitter säkerhets-bältet mycket bättre.

Snökedjor. Jo, de får användas på vanlig väg. Men då bara med reducerad fart så att ”snökedjorna inte i onödan sliter på vägen”.

Så grejar du sladden. Om du får sladd, frikoppla motorn (trampa ner kopplingen / alternativt lägg in neutralläge på en automatlåda) och styr framhjulen i den riktning vägen går.

ABS-hjälpen. Om du har ett ABS-system (låsningsfria bromsar), hjälper

det till att hindra sladd i samband med inbromsning. Bromspedalen vibrerar hårt när ABS är aktiverad, men släpp inte utan bromsa hårt. Testa funktionen under

säkra förhållanden så att du lär dig hur ABS fungerar.

Takboxen. Takbox är bra, men lasta inte mer än maxlasten (anges oftast i

instruktionsboken). Kolla bilens maxlast på registreringsbeviset, räkna in tak-

boxens vikt plus lastens vikt. Överlast kostar 800 kronor i böter.

Spolarvätskan. Se till att hålla behållaren för spolarvätska välfylld,

torkar du vindrutan utan vätska repar du ytan. Men gör aldrig misstaget att

hälla glykol i spolarburken – det skadar lacken.

Alla fakta om vinterdäcken

Foto: Lasse Allard

Källa: Auto motor & sport