Nya Saaben får fem plus av Collin

Första bilderna på cabben som kan bli en succé

Glädjebil Aftonbladets Robert Collin provar Saabs nya cab inför bilsalongen i Genève. Han lovordar bilen som kan bli en storsäljare för det krisdrabbade företaget.
Foto: LENNART PETTERSSON
Glädjebil Aftonbladets Robert Collin provar Saabs nya cab inför bilsalongen i Genève. Han lovordar bilen som kan bli en storsäljare för det krisdrabbade företaget.
MOTOR

GENÈVE

Nya 9-3 cabriolet har alla chanser att bli den succé krisdrabbade Saab så väl behöver.

Bilen som smygvisades i går kväll inför bilsalongen i Genève är vacker att titta på, verkar säker att krocka i och påstås ha riktigt bra köregenskaper. Priset börjar kring 300 000 kronor, inte mer än i dag.

Saabs nya 9-3 cabriolet.
Saabs nya 9-3 cabriolet.

Ingen annan biltillverkare i världen säljer så stor andel cabbar som Saab. I USA är var fjärde Saab en cabriolet och i hela världen ungefär var sjätte.

Det började trevande för snart 20 år sedan med 900 cabriolet, sen kom nuvarande 9-3 cab och nu är det dags för nästa stora kliv.

Rolig på vägen

Den nuvarande modellen, som snart sålts i tio år, har fullständigt usla köregenskaper. Nykomlingen däremot påstås vara minst lika rolig på vägen som nya 9-3 sportsedan som ju hör till marknadens mest körglada bilar.

- Vi har jobbat hårt med vridstyvheten. Och genom att tyngdpunkten i cabben är lägre har faktiskt köregenskaperna blivit ännu bättre än i den täckta bilen, säger Saabs vd Peter Augustsson till Aftonbladet.

Formgivningen är synnerligen lyckad med svepande harmoniska linjer. Vindrutan är mer lutad än i den täckta bilen och varenda plåtbit bakom vindrutan är ny.

Taket med sin ram av lättviktig magnesium fälls ner på 20 sekunder med en enda knapptryckning. Det göms under en lucka av aluminiumplåt.

Störtbågar bak

Säkerhetsbältena fram sitter fästa i stolen vilket är säkrare och dessutom gör insteget i baksätet enklare. Och där bak, tja, det finns plats för en 192 cm lång Saab-chef bakom en 175 cm lång Aftonbladetreporter. Och det får anses som fullt tillräckligt i klassen.

Om bilen skulle slå runt aktiveras störtbågar bakom baksätespassagerarna.

Flyttas till Österrike

Hittills har Saab tillverkat sina cabrioletmodeller hos Valmet i Finland. Nu flyttas tillverkningen till österrikiska Magna-Steyr. Första bilen rullar av bandet i juni och viktigaste marknaden USA får sina bilar i höst. Hemma i Sverige får vi vänta till februari 2004 på de första nya Saab-cabbarna.

Med 150-hästarmotorn börjar priserna kring 300 000 kronor, Aeron fullutrustad hamnar kring 420 000 kronor.

Robert Collin