Fynda – nu våras det för begbilarna

Collin tipsar om tio pålitliga bilar

1 av 3 | Foto: Magnus Sandberg
EN PÄRLA Robert Collin framför en Peugeot 306 från 1999 som inte ens rullat 2 000 mil. Peugeothandlaren i Stockholm vill ha 86 000 kr.
MOTOR

Funderar du på en ny, begagnad bil?

Suget är alltid värst så här års när vintern viker och inget vägsalt hotar nya pärlan.

Aftonbladets Robert Collin ger dig tio tips på pålitliga, säkra bilar till fyndpris.

FAMILJEBILAR

Citroën Xantia

Vem vågar köpa en begagnad Citroën? Inte så många och just det är anledningen till att begagnatpriserna är skamlöst låga! Mellanklassaren Xantia som kom 1994 rostar inte och har inte fler fel än tyska eller svenska bilar, snarare mindre. Härlig Cittrakomfort med gashydraulisk fjädring, halvkombi och stor kombi.

Prisexempel:

94:a från 35 000 kr, 97:a från 60 000, kombi + 3 000

Peugeot 406

Kom 1995 och ersatte succén 405. Det låga nypriset och den svenska rädslan för allt begagnat franskt gör bilen till ett verkligt klipp. Fin komfort, bra utrymmen och få fel.

Prisexempel:

-96:a från 65 000 kr, 100 000 för en -99:a, kombi +5 000 kr

Saab 9-3

Modellen kom 1993 som 900 och var ett hafsverk byggt med gamla Opelkomponenter. 1998 ändrades namnet till 9-3, samtidigt gjordes en hel del förbättringar på bilen även om det värsta redan åtgärdats tidigare. Ett tvivelaktigt rykte hänger efter och gör and-rahandsvärdet lågt.

Prisexempel: -98:a från 100 000 kr, 55 000 för en -95:a

Volvo 745/945

Kommer att hänga med i alla begtips många år framåt. Bilen är nästintill outslitlig, och slitna delar ersätts på skroten – eller med billiga piratdelar. Undvik turbomotorerna, GL är bäst!

Prisexempel: En GL med SE-paket från 92: 45 000 kr

Nissan Primera

Till det yttre en perfekt kopia av Opel Vectra när den kom 1990 men under skalet var allting mycket, mycket bättre. Det intrycket har bara förstärkts under åren. GT-modellen hade mellanklassens bästa köregenskaper, men risken är att de exen är hårt körda. Välj de vanliga familjemodellerna.

Prisexempel: 45 000 kr för en -95:a, 90 000 för en -99.a, kombi +4 000

MINDRE BILAR

Peugeot 306

En konventionell bil med få fel, mycket utrustning och bra komfort. Sista Pegan med riktigt lågt andrahandsvärde?

Prisexempel: 40 000 kr för -95:a, 6 000 för -98:a, kombi: +3 000

Renault Mégane

Karossen är totalt utslätad och anonym och inne i bilen är det pösig plyschsoffa utan trendfaktor. Köregenskaperna är lika trista. Men pålitligt är det, bland det tryggaste som sålts i Volvohallarna. Även krocksäkerheten är i topp.

Prisexempel: -98:a från 65 000 kr, 50 000 kr 96:a. +3 000 kombi

Citroën Berlingo

Rymlig som få, praktisk att lasta och lätt att kliva i och ur. Första årsmodellerna hade inga bakre sidodörrar. I stort sett problemfri, säljs också som Peugeot Partner.

Prisexempel: 60 000 kr för -98:a, 2000 för 80 000

Suzuki Baleno

Nypriset är lågt men så handlar det om en konstruktion

som är både gammal och gammaldags. Krocksäkerheten är nästan lika låg som hip-faktorn men priset gör ändå bilen köpvärd.

Prisexempel: 50 000 kr för -97:a, 99:a för 75 000 kr. Kombi + 4 000

Vw Polo

Komfortabel och krocksäker som ingen annan småbil. Dessutom har det visat sig att bilen är tillförlitlig och utan större problem, vilket skiljer den från flera av VW:s övriga modeller. Snygg och rymlig är den också. Priset är inte superlågt.

Prisexempel: 40 000 kr för -96:a, -98:a 60 000 kr

Robert Collin