Välkommen till årets stora bilfest

Robert Collin skriver om Stockholms bilsalong - och vi guidar dig till ett perfekt besök.

VCC – den nya lyxkombin från Volvo – visades för första gången på Genèvesalongen. Nu är det Sveriges tur att få skåda Volvokonceptet. Och när svenskarna sett sig mätta flygs bilen direkt till salongen i New York, för USA är den viktigste marknaden för den här typen av lyxbilar.
VCC – den nya lyxkombin från Volvo – visades för första gången på Genèvesalongen. Nu är det Sveriges tur att få skåda Volvokonceptet. Och när svenskarna sett sig mätta flygs bilen direkt till salongen i New York, för USA är den viktigste marknaden för den här typen av lyxbilar.
MOTOR

Mer krom än på många år. Fler hästkrafter än någonsin. Både större och tyngre bilar. Och roligare.

Bilutvecklingen är kontroversiell men en sak är säker: Den som vill

veta vad det handlar om måste till Stockholms bilsalong.

Det är där allt det nya finns. Alla trender. Allt som blir snackisar vid

fikabordet. Och det är där dröm-

bilen står, den som familjen borde byta till. Bara pengarna ville räcka?

Drömmar och verklighet. Hysteri och förnuft. 290 på hastighets-

mätaren, men bara 90 på hastighetsskylten.

Bilen är pojkdrömmen som aldrig vill ta slut, som delas av lillpojken, tonåringen, pappa och farfar. Grabbar i alla åldrar som inte vaknar upp förrän mamma börjar prata om

konsumkassar, bilbarnstolar och

ekonomi.

Men bilen måste inte vara antingen eller, inte antingen Ferrari eller Hyundai Atos. Den kan vara både och. Den kan förena körglädje och spännande formgivning med krocksäkerhet, funktionella utrymmen och låg bränsleförbrukning.

Jag är förstås privilegierad. För Stockholms bilsalong blir min tredje bilmässa bara i år. Det var Detroit

efter nyår och Genève för en månad sedan. Varenda en av bilarna som

begår sin Sverigepremiär i Älvsjö har jag sett en, två eller tre gånger förut.

Men bilutvecklingen går så fort, det kommer så mycket nytt hela

tiden att det inte skadar att kolla in bilarna en extra gång.

Tankarna har hunnit mogna, jag kan se helheten på ett nytt sätt och upptäcka nya detaljer.

Runt 750 bilmodeller ställs ut, ett 30-tal visas för allra första gången i Sverige.

Självklart tänker jag provsitta och klämma lite till på nya Saabcabben. Den tog mässpubliken med storm i Genève och lär bli succé i Stockholm. (Kolla hur elegant täckluckan skjuts undan när suffletten ska ner!)

Och Volvo VCC. Är det en kombi eller en fyradörrars sedan?

Håller Volvo på att anpassa sina containerkombimodeller till centraleuropeisk sportkombismak? Eller är det den förlegade och rätt opraktiska sedanmodellen som i sista stund före sotdöden tar ett steg mot det funktionella?

Gå och kolla själv. Och kom sen över till oss i Aftonbladetmontern

(i hall C) och berätta vad du tror.

I Victoriahallen står några spännande konceptbilar, bland annat Volvos säkerhetsbil SCC som trots att den är ett par år gammal aldrig visats i Sverige förut.

I samma hall står även Saab 9-3X och Audi Pikes Peak som luktar jeep med betoning på sport respektive lyx. De får också fantasin att skena iväg. Saab som måste in i jeepklassen fort och Audi som liksom Volvo anar att stora sedaner inte är framtiden.

Och missa inte Citroën Pluriel. Galen konceptbil för ett par år

sedan, nu klar för produktion.

En billig bil för den som inte

kan bestämma sig: Täckt, cab eller

bruksig pickup? Pluriel är allting på en gång. Robert Collin

Mer om Stockholms bilsalong

Robert Collin