Kvinnor kör röd Golf - män väljer grå Volvo

MOTOR

Sveriges vanligaste bil är en silvergrå Volvo V 70.

Men kvinnorna väljer hellre en tuffare röd Volkswagen Golf.

Och för långkörarna gäller bara Mercedes.

Lagom till Stockholms bilsalong avslöjar Statistiska centralbyrån, SCB, vilka bilar vi vill ha - och hur vi använder dem.

I dag rullar drygt fyra miljoner bilar på våra svenska vägar. De flesta ägs av män (2,1 miljoner) men allt fler kvinnor skaffar bil.

År 1985, när Stockholms bilsalong åter öppnades efter många års uppehåll, fanns det drygt 670 000 kvinnliga bilägare, i dag har antalet ökat till över miljonen.

Inte så förvånande att biltillverkarna allt mer riktar in sig på att tillverka bilar som faller kvinnorna i smaken.

Tjejer väljer tuffa bilar

Många tror kanske att kvinnorna står för det praktiska bilvalet, men det stämmer inte riktigt. När tjejer köper bil får den gärna vara tuff och sticka ut. Männen är mer traditionella i sitt bilköp.

För tolv år sedan var populäraste bilen i Sverige en vit Volvo 744, i dag är det också en Volvo men färgen är silvergrå och modellen en kombi, V 70.

Företagsbilar kör mest

Inte helt överraskande är det företagsbilarna som står för den största genomsnittliga körsträckan (1 525 mil/år). Männen kör sina bilar i snitt 1 354 mil, medan kvinnor nöjer sig med 1 229 mil.

Den totala körsträckan för svenska personbilar under ett år uppgår till cirka 5,9 miljarder mil.

Färgvalet på personbilar ändras inte så snabbt. De flesta privatägda bilar är i dag röda.

Personbilar i trafik efter ägarens kön

Populäraste färgerna – privatbilar

År 2002

Populäraste färgen – företagsbilar

Sven-Anders Eriksson