Aftonbladet
Dagens namn: Bernhard, Bernt
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Motor

Salongens entusiaster

   Bilar är inte bara en massa plåt. Bilar handlar lika mycket om människorna bakom. De som konstruerar, bygger eller bygger om. Säljer eller mekar. Eller bara älskar.

 

   Entusiasterna.

 

   På Stockholms bilsalong är två hallar i princip vigda åt nybilarna och prydliga värdar och värdinnor svarar inövat på de vanligaste frågorna.

  Men i C-hallen är det rena anarkin. Där är det ont om kostymer i montrarna men desto mer jeansskjortor och uppkavlade ärmar.

 

   Det är där entusiasterna håller till. Galenpannorna som ägnar mer tid åt bilen än åt hustrun. Som lägger ner varenda krona och varenda ledig stund på ögonstenen.

 

   I C-hallen står bilklubbarna och hotrod-byggarna och uppfinnarjockarna. Där är det både svett och tårar och en massa andra känslor. Utan C-hallen skulle Stockholms bilsalong kännas steril.

Robert Collin

Hasses superjeep – en V8-racer för grusgropen

Foto: Henry Lundholm

  Offroadracing är en isländsk specialitet som spridit sig till fastlandet. Hans Mäki från Tumba har hållit på sedan sporten kom till Sverige 1993.

– Jag började med en standard-jeep, sedan byggde jag och tre andra killar den här, säger han.

De flesta kör med V 8-motorer från GM, men Hans håller fast vid motorer från AMC. Däcken är amerikanska och används i sanddrag-tävlingar.

Själva tävlingen går ut på att komma så långt som möjligt upp ur en grusgrop på 30 sekunder.

– Bilen och tävlandet tar all tid – och alla pengar. Sambon har överseende. Hon visste vad hon gav sig in på...

Scania blir fisktank

Foto: Henry Lundholm

  Alla vet att Svempa är en gammal raggare. Och alla vet att han har Sveriges mest kända och exponerade bärgningsbilar. Men få känner till hans akvarievurm.

– Akvariefiskar är mitt största fritidsintresse, säger han. Det är så rogivande att sitta och bara titta på fiskarna.

Akvariet i Scaniahytten rymmer 1 700 liter vatten och där simmar karibiska fiskar omkring bland korallreven.

Minibritt för Sverige

Foto: Henry Lundholm

  För snart fyra år sedan flyttade engelsmannen Ken Dunlap till Luleå och slog sig på husbilsimport. Han började sälja pyttelilla Romahome.

– Jag har sålt 25 bilar sen starten, säger Ken.

”Not enough to make a living.” Det är ju inte så mycket att leva på, men är man entusiast så är man.

Nu har han lyckats sälja in bilarna hos Peugeothandlarna.

Romahome är extremt kompakt, så liten att de flesta har den som enda bil. Den är lastbilsregistrerad för två personer och är fullt utrustad med spis, kyl och frys, diskbänk, värme.

Priset fullutrustad närmar sig 400 000 kronor.

Minihotrod toppar 70

  Det blev kärlek vid första ögonkastet när åkaren Tony Jorvén från Upplands-Väsby såg konceptbilen Plymouth Prowler på Detroitsalongen 1993. Mot all förmodan satte Chrysler i gång med serietillverkning 1997 och när tillverkningen lades ner hade 11 697 bilar tillverkats.

Det finns fyra bilar i Sverige, plus Tonys minireplika med gräsklipparmotor. Den kostade 50 000 kronor ny.

– Den går i 70, barnbarnen älskar den, säger Tony.

Bilarna är svartlackade på yrkesskolan i Mjölby och sedan har Tero Niskanen motivmålat pantrar – och panterungar – på den lilla bilen.

Kompakt bärgare

Foto: Henry Lundholm

  För 15 år sedan, när Mattias Liljeberg var 13, fastnade han med familjen på Tranebergsbron i Stockholm i en värstingkö. Bärgningsbilen blinkade ilsket med sina gula saftblandare långt bak i kön men kom aldrig fram.

Mattias fick en idé:

– Kan man inte bärga med en moped? frågade han. Och blev utskrattad.

Men nu har han utvecklat en superkompakt bärgningsrigg med sina två bröder.

En Honda Goldwing har riggen hopfälld och uppvikt runt bakhjulet när den tråcklar sig fram mellan bilarna till den nödställde. Ekipaget är en meter brett. Två prototyper ska testbärga i sommar i Stockholm, patent är sökt i hela världen. Priset är 600 000 kronor.

Direktören som älskar bilar

Foto: Henry Lundholm

  Kan en bildirektör vara entusiast? Ja, åtminstone Janne Reander, ny vd för Rover och MG i Sverige. Han står i montern på bilsalongen från morgon till kväll och pratar bil med alla intresserade.

Reander har hållit på med bilar sen 1984, med ett avbrott på sju år under 1990-talet då han utsattes för rena häxjakten och satt ute i kylan. Hans dåvarande arbetsgivare, Mitsubishi, stämde honom för förskingring och ville ha 30 miljoner kronor i skadestånd. Det slutade i högsta domstolen som liksom både tingsrätt och hovrätt förklarade Reander som oskyldig till alla anklagelser. I stället var det Mitsubishi som fick betala över 25 miljoner i advokatkostnader.

Rentvådd fick han jobb som vd hos Ferrari och nu har han just tagit hand om de engelska bilarna som av en händelse har montern på bilsalongen intill Mitsubishi.

– Det är bra bilar, jag tror att det här kan bli jävligt bra.

Förra året såldes 300 Rover i Sverige, i år tänker Reander sälja 2 000 bilar. Och det brukar bli som han säger.

Senaste TV-klippen

Visa fler
Om Aftonbladet