Nya lilla Saaben – första bilderna

9-2 byggs i Japan och ska inte säljas i Europa

1 av 3
SAABARU Saab 9-2 blir en kompakt prestigebil med fyrhjulsdrift. Den baseras på Subaru Impreza, vars linjer ritats om av Saabs unge designer Anthony Lo. Nya 9-2 har för lite Saabkänsla för att säljas i Europa.
MOTOR

■ ■ USA är de stora bilarnas land, men på bilsalongen i New York satsar både Saab och Volvo på att presentera riktigt små nyheter. Saab visar upp projektet 9-2 som blir verklighet inom ett år. Volvo visar fem modeller på hur den kommande småbilen V 30 kan se ut när den börjar tillverkas 2006.

En liten Saab 9-2 baserad på japanska Subaru Impreza börjar säljas i USA om ett år.

Det avslöjade Saab-chefen Peter Augustsson vid New Yorks bilsalong i går.

Men 9-2 har för lite äkta Saabkänsla och ska därför inte säljas i Europa.

Officiellt handlar det om att Saab måste öka sina volymer men projektet har andra bottnar. För ett par år sedan lovade GM-chefen Rick Wagoner de amerikanska Saabhandlarna att de skulle få en stor jeep-modell år 2004, Saab 9-8.

Född på rekordtid

Men jeepprojektet sprack och General Motors riskerade kraftiga stämningar och skadeståndsanspråk från handlarna som redan satsat och investerat pengar inför den viktiga jeeppremiären. Därför föddes 9-2 på rekordtid. Visserligen ingen jeep, men med fyrhjulsdrift.

Designavdelningen i Trollhättan började rita om Subaru Impreza i höstas så att front, bakdel och interiör får Saabformer och i januari 2004 visas bilen på Detroit Motorshow.

- Det är i USA vi måste växa, sa Saabs vd Peter Augustsson i New York i går. Därför är 9-2 viktig, den vänder sig till yngre köpare som vill ha spännande prestandabilar.

Tyvärr är Impreza en tio år gammal konstruktion som snart ska ersättas. Ingen önskedröm att basera den nya prestige-Saaben på, men det bästa som fanns inom GM-familjen.

- Vi skannade av alla tänkbara modeller inom GM och Impreza var den bästa, säger Peter Augustsson.

Saab tänker delta i arbetet på den kommande Imprezamodellen för att bygga in mer Saabkänsla, bland annat mer förarkontroll.

För även om Subaru Impreza och nya 9-2 är fyrhjulsdrivna saknas mycket av det som karaktäriserar en riktig Saab. Ett skäl är att fyrhjulsdriftsystemet inte är i topp, ett annat att boxermotorn gör bilen framtung och trögstyrd.

Två motoralternativ

På Aftonbladets fråga om Saab önskar att även nästa generation Saab 9-2 har kvar boxermotorn och Subarus fyrhjulsdrift valde Augustsson att passa:

- Det är för tidigt att tala om i dag.

Risken är att Saab redan är för sent ute, den nya Subarumodellen är långt framskriden.

Det blir två motorer i Saab 9-2, på cirka 150 och cirka 250 hästkrafter.

Det blir en karossversion, en femdörrars halvkombi och priserna startar kring 20 000 dollar, nya 9-3 börjar på 26 000 dollar.

GM äger 20 procent

Peter Augustsson räknar med att sälja mellan 7 000 och 9 000 Saab 9-2 i USA nästa år. Förra året sålde Saab 38 000 bilar totalt i USA, 20 procent av dem var 9-3 cabriolet.

Saab 9-2 ska tillverkas av Su-baru i Japan. Subaru ingår som en del i Fuji Hea-vy industries där GM äger 20 procent.