Fortsatt bottenplacering för VW i nybilsenkät

Fem modeller bland de sex sämsta när det gäller verkstads- och servicekvalitet

bäst och sämst Mazda 626 och VW Polo hamnar i topp respektive botten i Motormännens nybilsenkät.
Foto: jonas bilberg/robert collin
bäst och sämst Mazda 626 och VW Polo hamnar i topp respektive botten i Motormännens nybilsenkät.
MOTOR

GÖTEBORG

Årets nybilsenkät från Motormännens Riksförbund är en ny missräkning för Volkswagen.

Fem modeller finns bland de sex sämsta placeringarna när det gäller hur nöjda ägarna är med verkstadspersonalen.

Volkswagen har trots allt blivit bättre – men det har även konkurrenterna.

Det är nittonde året i rad som Motormännen genomför sin nybilsenkät. Den omfattar den här gången svar från 14 121 ägare till 54 olika bilmodeller av årsmodell 2002. Resultaten publiceras i det kommande numret av tidningen Motor.

– Volkswagen säger att de har förbättrat sig, men det har omvärlden också. Därför måste de ta ett krafttag för att ta sig ur bottenskiktet, säger Motormännens konsumentchef Ulrika Kampf till TT

Svenska Volkswagens informationschef Ingemar Hellgren är förvånad över de dåliga placeringarna som innebär att Volkswagen för sjätte året i rad får de sämsta betygen för verkstads- och servicekvalitet, trots allt arbete som lagts ned på att åstadkomma förbättringar.

Snabb expansion

– Problemen började när vi i mitten på 90-talet ökade vår försäljning från 20 000 till 80 000 bilar om året i Sverige, säger Hellgren till TT.

Sedan dess har bland annat väntetiderna minskat så att de nu är fem dagar i snitt, tre-fyra dagar i mindre städer och högst tio dagar i storstäderna.

– Vi ser det närmast som ett trendbrott att vi har blivit så pass mycket bättre på så många viktiga saker, säger Hellgren.

Förutom väntetider och problem med reservdelar som inte kommer fram i tid har också produktproblem åtgärdats. Det gäller exempelvis framvagnarna på Passat och A 6.

Sorgebarnet för VW är Polo som placeras sist i alla de fem delmoment som granskats.

Kundmissnöje

Enkäten visar också att många kunder är missnöjda med väntetiderna till Volvo/Renault. Volvos storsäljare V 70 hamnar en bra bit under medelbilen tillsammans med S 40 och V 40.

– Vi är naturligtvis inte glada över att hamna på dessa platser. Vår målsättning är att komma betydligt längre upp, säger Bo Larsen, presschef på Volvo Personbilar Sverige.

Volvoverkstäderna tyngs extra av dåliga betyg från Renaultkunderna.

Som vanligt får japanska bilar de bästa betygen för verkstadskvalitet. Mazda 626 toppar listan tillsammans med en rad Toyotamodeller.

Citroën C 5 har dock smugit sig in på fjärde plats före Toyota Corolla.

De 10 bäst och sämst placerade bilarna

Bäst:

Sämst:

Benny Öinert/TT