Den svarta rekordsviten

Bil-redaktören Sture Bjarnelind om VW:s fiasko

MOTOR

Sitter och skummar i Motormännens stora nybilsenkät och kommer på mig själv med att tänka på fotboll.

Om Volkswagen-koncernens verkstadsdel varit en allsvensk klubb skulle ingen tränare fått stanna mer än ett år. Efter den senaste enkäten hade hela styrelsen bytts ut.

För sjätte året i rad är VW:s ägare minst nöjda med sina verkstäder.

Fem år tidigare har VW-ledningen försvarat fiaskot med klyschor som ”nu sker det förändringar, nu kommer det att bli bättre”.

Men enkäten ljuger inte. När 14 121 ägare sagt sitt visar det sig att VW:s verkstäder inte bara är sämst. De har också – enligt bilägarna – blivit ä n n u sämre.

Av 44 bilar parkerar fem VW- modeller bland de sex sämsta. Det är pinsamt – och nonchalant mot köpare som gillar Golf, A4, Polo, Octavia och Passat.

Volvo/Renaults gemensamma verkstadsorganisation knackar också. Volvo, som en tid jobbat hårt efter kritik mot dålig kvalitet, har nu ett nytt tufft uppdrag framför sig.

Jag vill understryka att det inte är bilarna det är fel på utan hur ägarna upplever personalens bemötande i fråga om kompetens och service.

Som vanligt är det japanskt i topp med Mazda 626 och en rad Toyota-modeller. Räkna därför med ett smärtfritt ägande om du väljer nya Toyota Avensis.

Sture Bjarnelind