Saabs nya cab bäst i klassen

9-3 spöar både Audi och BMW

1 av 6 | Foto: KRISTER HANSSON
SVINDYR - MEN DEN BLIR EN SUCCÉ Nya 9-3 cabriolet är en livsviktig produkt för det ekonomiskt hårt pressade Saab Automobile. Och nykomlingen är en höjdare. Körglad, bekväm, snygg - och med mycket hög raggfaktor.
MOTOR

KÖPENHAMN

25 grader, sol och en cabriolet.

Kan det bli bättre?

Nya Saab 9-3 cabriolet spöar värsta konkurrenterna Audi och BMW och är ljusår bättre än nuvarande Saabcabben.

Tyvärr börjar den inte säljas i Sverige förrän efter nyår.

Cabbar har flera gemensamma problem. När man sågar av taket förlorar bilen sin vridstyvhet vilket leder till gnek och gnirk och dåliga köregenskaper.

Dessutom brukar det vara korsdrag i bilen när suffletten är på. Så är det med nuvarande Saabcabben, Volvocabben och flesta andra cabbar.

Takfällning tar 20 sek

Men inte med nya Saabcabben. Den är lika vrid-styv som många bilar med tak och den har köregenskaper som slår det mesta.

Den är till och med rätt tyst med taket uppfällt!

Att fälla upp taket tar 20 sekunder och kräver ett enda knapptryck. Allt är automatiskt, bagaget blir till och med större automatiskt när taket åker upp.

Ganska dragfritt

Det går lika fort att fälla ner taket - och det är betydligt roligare.

Ut på motorvägen sö-derut från Köpenhamn och upp i hastigheter som är förbjudna i Sverige. Med sidorutorna uppe och vindavvisaren monterad över baksätet är det lite turbulent uppe på hjässan, men i övrigt rätt dragfritt.

Under 100 km/tim går det utmärkt att köra med alla rutor nervevade och vindskyddet undanstuvat, men för att trivas i det rymliga baksätet bör hastigheten vara under 50 km/tim, annars är det full storm.

Interiören som gjorts om en hel del till cabben är både prydlig och ända-målsenslig.

Exteriören som är rätt dussinbetonad i den vanliga täckta 9-3 sportsedan är betydligt mer spännande i cabben.

Båda de tidigare generationerna Saab cabriolet har blivit jättesuccéer mest tack vare sin formgivning. Nykomlingen blir helt säkert en ny succé för Trollhättan, men den här gången kommer framgången att bygga på en komplett bil med snygga former, bra kvalitetskänsla, utmärkt komfort och synnerligen fina köregenskaper.

Uppstyvad nykomling

Nuvarande Saabcabben ärvde dåliga köregenskap-er från den täckta bilen och blev rent usel när taket sågades av.

Nykomlingen har styvats upp rejält i underredet för att kompensera förlusten av taket.

Den nya cabben är förbluffande säker på vägen - kanske lika underhållande att köra aktivt som vanliga 9-3 sportsedan.

Var femte Saab säljs utan tak

Robert Collin