Så lätt tar din bil eld

Aftonbladet har hela listan

MOTOR

Det är bilder på Volvo förvandlade till rykande stålskelett som väckt störst uppmärksamhet.

Men bilen som brinner mest i Sverige är Citroën XM.

Även VW-bussen Caravelle T70 och Renault Laguna drabbas oftare än andra av bränder.

volvon brann på vägen Bilsemestern i februari var nära att sluta i katastrof för familjen Wachtmeister från Lund. Utanför tyska Hannover hängde sig gaspedalen på deras Volvo V70. Bromsarna slutade fungera, motorn började ryka och bilen brann upp. I "Uppdrag granskning" i SVT hävdade en tysk expert att ett konstruktionsfel kan vara orsaken. En uppgift som Volvo Personvagnar tillbakavisar.
Foto: CARL FREDRIK WACHTMEISTER
volvon brann på vägen Bilsemestern i februari var nära att sluta i katastrof för familjen Wachtmeister från Lund. Utanför tyska Hannover hängde sig gaspedalen på deras Volvo V70. Bromsarna slutade fungera, motorn började ryka och bilen brann upp. I "Uppdrag granskning" i SVT hävdade en tysk expert att ett konstruktionsfel kan vara orsaken. En uppgift som Volvo Personvagnar tillbakavisar.

Det visar en unik undersökning som Folksam gjort på uppdrag av Aftonbladet.

Totalt 166 olika bilmodeller ingår i rapporten.

Risken att råka ut för en brand i Citroën XM är nästan fyra gånger större jämfört med Volvo 850, som i vintras drabbades av flera spektakulära bränder efter överhettade värmedynor. I USA tvingades Volvo återkalla 75 000 bilar av 850-modellen.

- Då vi inte tagit del av rapporten och vet orsaken till bränderna är det svårt att kommentera bränderna närmare, säger Annicka Troedsson på informationsavdelningen Citroën Sverige AB.

- Det är dock olyckligt om det ser ut så här för XM även om det handlar om ett litet antal fall av en äldre modell.

Liten risk trots allt

Trots stora skillnader mellan bilmodeller är risken väldigt liten för att en bil ska börja brinna. Totalt drabbas bara 0,24 procent av bilar försäkrade hos Folksam ut för bränder varje år.

- Det är allvarligt att bilar brinner även om bränderna totalt sett inte är något stort

säkerhetsproblem, säger Folksams forskningschef Anders Kullgren.

Vad som är anmärkningsvärt är att det skiljer så mycket mellan olika bilmodeller. Japanska modeller har få brandskador. Av alla modeller med mindre än 0,1 procent risk för brand är 60 procent av märkena Toyota, Mitsubishi och Honda. Även nya Volvo V70 och nya Saab 9-3 finns bland bilarna under 0,1 procent risk.

Gamla bilar ökar risken

Risken att råka ut för brand ökar med bilens ålder. Det beror på att el- och bränsleledningar slits efterhand och därmed lättare kan gå sönder.

Motorrummet i en gammal bil är ofta mycket lortigt med spilld olja och liknande. Det behövs bara en ytterst liten gnista från en kortsluten ledning för att det ska börja brinna.

Folksam försäkrar cirka 800 000 bilar varje år, av dem råkade i fjol 5 706 stycken ut för någon typ brand. De flesta bränder var av mindre storlek, och orsakades av kortslutningar.

Det bör påpekas att statistiken i undersökningen omfattar allt från smärre rökutveckling till full brand. Att bilar brinner upp helt är mycket sällsynt, även om det förekommer.

Risk för brand i procent på olika bilmodeller

Sven-Anders Eriksson