Nytt säte halverar antalet pisksnärtskador

Volvo och Saab bäst i test

MOTOR

STOCKHOLM (TT)

Antalet allvarliga pisksnärtskador kan halveras om bilarna utrustas med nya bilstolar, visar en unik studie som Folksam och Vägverket gjort.

I krocktester hamnade Volvo och Saab högst medan lyxbilstillverkare som Mercedes och BMW fick klart sämre betyg.

Pisksnärtskada - den vanligaste typen av trafikskada i Sverige.
Pisksnärtskada - den vanligaste typen av trafikskada i Sverige.

Pisksnärtskador är den vanligaste typen av trafikskada i Sverige och varje år invalidiseras enligt Vägverket nära 2 000 människor. Skadorna beräknas kosta samhället omkring 10 miljarder kronor per år och försäkringsbolagens andel uppgår till cirka två miljarder kronor årligen.

Saab och Volvo började redan på 1990-talet utveckla speciella stolar som bättre på att skydda nacke och huvud vid påkörningar bakifrån. För Saabs del handlar det om en stol med speciell krockdämpning medan Volvo har satsat på en stol med ''deformationzon'' som i dag finns i tillverkarnas huvudmodeller. Studien visar dock att det kan räcka med en mindre förändring av vanliga stolar för att de ska ge ett klart bättre skydd.

Försäkringsbolagen stödjer utvecklingen genom att ge ägarna till bilar med de bästa stolarna en premierabatt, men det har man gjort utan att veta hur bra eller dåliga stolarna egentligen är.

Halvering av skadorna

Folksam och Vägverkets studie, som presenterades på tisdagen, visar att skillnaderna är större än vad de flesta trott. Studien bygger på två undersökningar där forskarna i det ena fallet tittat på 663 olyckor som lett till pisksnärtskador och i det andra fallet har man genomfört krockprov på 13 bilmodeller. Bilar med pisksnärtskydd har jämförts med motsvarande modeller utan.

Resultaten visar att risken för att drabbas av en pisksnärtskada minskar med 40 procent om man sitter i framsätet i en Volvo eller Saab med specialstolar. Men eftersom deras vanliga bilstolar är bättre än genomsnittet, så drar forskarna slutsatsen att riskerna kunde halveras om alla bilmodeller utrustades med marknadens bästa stolar.

Skillnaderna illustreras bra av Opel Astra som har en specialstol som tillval. Med den stolen klassas bilen som acceptabel, medan Astra hamnar i högriskgruppen med standardstolen.

Litar på konsumenterna

Både Vägverket och Folksam tror att studien, som är den första som någonsin gjorts, ganska snart kommer att leda till ett hårt konsumenttryck på tillverkarna.

- Det här är första gången som konsumenterna kan se hur de olika bilarna klarar sig och när sådant börjar sprida sig och fler konsumenttester görs så kommer det att gå fort. Det är ofta bäst att låta konsumenterna driva fram utvecklingen, säger Maria Krafft, biträdande forskningschef på Folksam.

Hon uppmanar alla bilköpare att ta resultaten för testerna på största allvar och se till att den nya bilen har stolar med pisksnärtskydd.

- Eftersom risken för pisksnärtskador är störst av alla risker när man sätter sig i en bil, så rekommenderar vi verkligen att man väger in det, speciellt som det finns ganska många bilmodeller som har det.

På Vägverket har man inga planer på att begära ny lagstiftning, även om de nya stolarna skulle spara mängder av pengar och mänskligt lidande.

- Men vi utgår ifrån att det här snart blir standardutrustning. Det är inte särskilt sympatiskt att erbjuda stolarna som tillval, säger Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall.

I Folksam och Vägverkets krockprov av 13 bilmodeller undersöktes hur en krockdocka reagerade vid påkörning bakifrån i olika hastigheter. Sex av modellerna var utrustade med speciella skydd mot pisksnärtskador. Tre betygskriterier vägdes samman till ett totalbetyg där 0,0 är högsta betyg och 15,0 är sämst.

Björn Ewenfeldt/TT