Brått lönar sig – men bara för buset

Veckans gästkrönikör: Alrik Söderlind

MOTOR

Låt i stället Svensson köra i 130 på motorväg

utan att känna sig som en brottsling, till och

med Vägverket vet ju att trafiksäkerheten inte äventyras i den hastigheten.

Det ändrar sig aldrig, i skolan är det grabbarna och tjejerna längst bak i klassen som

skriker och förstör för alla som sköter sig. Senare i livet är det samma gäng som ser till så att trafikpolisen står där bakom en motorvägsskylt med sin laserpistol och jagar alla som momsar lite lagom med hastig-

heterna och gillar att köra bil.

Fåtalet förstör för den skötsamma massan.

Stockholms trafikpoliser har

nyligen gjort en undersökning som visar just detta, 20 procent av alla trafikbrott begås av personer som tidigare gjort riktigt grova brott. Och jag lovar – 20 procent av Stockholmarna är inte straffade brottslingar.

Drygt 30 procent av de som

omkom i Stockholmstrafiken 2001 – 2002 var kriminella, folk som knappast bryr sig om käcka bälteskampanjer, promilleregler, kameraskåp eller ens att man inte får övningsköra med sitt barn om man blivit av med lappen. Buset kör som de vill, och skiter fullkomligt i om de har körkort eller åkt dit för olovlig körning 37 gånger.

De enda som verkligen slutar köra bil om körkortet blir in-draget är du och jag som tycker att moral är viktigt. Men vilken respekt får vi för ett samhälle där det bara är de skötsamma som kommer till kvarsittningen? Och buset skuffas så långt från de normala moralvärdena att de snarast tycker att det är fränt att åka dit för rattfylla ännu en gång.

Enligt Vägverket finns fylla med i bilden vid var fjärde dödsolycka. Hur vanligt det är med andra

droger eller läkemedel vet man

inte. Men du vet hur ofta du fått blåsa vid en alkokontroll och hur ofta du sett en laserpolis.

Antalet indragna körkort och bevisade hastighetsöverträdelser är inget annat än en funktion av hur många timmar polisen skjutit med sina laserpistoler. Det har inget med verkligt trafiksäkerhetsarbete att göra.

Låt polisen slippa förnedrande uppdrag som minskar allmänhetens respekt för dem. Ta tag i

trafiksäkerhetsarbetet med öppna ögon och sluta tro att problemet är Svensson. Ge i stället polisen rätt att stoppa misstänkta bilar, låt dem söka efter stöldgods, droger och vapen i bakluckorna. Hur många andra brott skulle inte redas ut då?

Intensifiera alkoholkontrollerna och hjälp de som åker dit att bli drogfria. Skicka förbrytarna på samhällstjänst på sjukhus – inte på tjuvskolor. Ingen mår bra av att göra brott. Det är bara rop på hjälp. Ge den.

Men de stelbenta byråkratpoliserna är väl för lata för att tänka i sådana banor.

Det är mycket roligare att stå i solskenet och skjuta på Svensson med sina laserpickadoller, än att verkligen ta tag i skiten. Och vad tusan har målade polisbilar på motorvägar att göra, att skapa trafikstockningar i 92 eller 111 km/tim är knappast höjande av trafiksäkerheten. Alla som inte blundar för verkligheten vet ju att så snart polisen svängt av så åker hastigheten upp i 127 km/tim och alla är nöjda.

Låt i stället Svensson köra i 130 på motorväg utan att känna sig som en brottsling, till och med Vägverket vet ju att trafiksäkerheten inte äventyras i den hastigheten.

Jag kan slå vad om att alla bestämmande politiker, poliser och byråkrater bryter mot sina egna regler varje dag och att de fått en massa positiv energi när de haft lite extra bråttom genom sin favoritkurva.

Småbrått genom en skojig kurva är banne mig positiv livsglädje!

Alrik Söderlind