Helena Lundbäck: Jag tappade kontrollen på Autobahn

Bilsnack med hoppryttaren som även gillar tyngre hästkrafter.

1 av 5 | Foto: brita nordholm
Finns de ingen häst i närheten får motorhuven duga även om den är långt ifrån lika bekväm som en hästrygg.
MOTOR

Helena Lundbäck är en av Sveriges bästa hoppryttare.

Som bilförare är hon otålig och som de flesta tävlingsmänniskor gillar hon inte när någon ligger före.

Och hon älskar sin gröna Freelander.

– Den är super att dra med och stadig på vägen.

– Nackdelen är att den är lite seg i omkörningarna, men det är kanske bara bra att den inte är någon racerbil...

Brukar du köra fort?

– Låt mig säga så här: Det händer men jag försöker låta bli.

Har du någon drömbil?

– Jag älskar att köra min pappas Subaru Impreza.

Tre saker du aldrig kör utan?

– Dricka, telefon och musik. Nu lyssnar jag mycket på Tracy Chapman.

Du kör ofta med hästar på släp. Är det inte svårt att backa?

– Man måste träna förstås. Tar man det bara lugnt så brukar det gå bra. Men jag kör mest lastbil med lätt släp. Det är enklare än vanlig hästtransport.

Hur håller man koll på hästarna under transporterna?

– Vi har en övervakningskamera i lastbilen så vi kan se dem hela tiden.

Vad är det längsta du har kört med hästar i bilen?

– Till Italien, det tog tre dygn. Men då stannade vi ofta så att hästarna fick vila sig.

Har det hänt något tillbud på någon av dina resor?

– En gång på autobahn fick jag en bil i döda vinkeln. Kofångaren snuddade vid den andra bilens bakdäck. Min bil snurrade några varv på vägen och stannade. En kille klev ur och bjöd mig helt lugnt på en cigg! Jag blev rädd först efteråt.

Inger Sundelin