Nya hemliga S40 avslöjad

Bilden av Volvos nya hopp – en månad före premiärvisningen

MOTOR

Så här ser den ut – den nya, superhemliga Volvo S40.

Aftonbladets fotograf överraskade testbilen under en testkörning norr om Göteborg.

Officiellt visas denna första Volvo som utvecklas tillsammans med Ford först den 8 september.

Med bara en knapp månad kvar till introduktionen på bilsalongen i Frankfurt tvingas Volvos testförare ta lite större risker. Hemlighetsmakeriet som pågått i flera år är inte längre vattentätt.

Bilarna måste ut från de inhägnade testbanorna för att köras på vanliga vägar och kamouflaget har rivits bort för att testförarna ska kunna lyssna på vindbrus, se hur bilen smutsas ner av regn och damm och för att få en absolut uppfattning om vad bilen egentligen går för.

Aftonbladets fotograf upptäckte testbilen mellan Uddevalla och Trollhättan strax innan skymningen övergick till natt.

Cross country

Nya S40 är den första bilen i den modellserie som ersätter S- och V40. Kombin, som ska kallas V50, kommer senare i höst och sen följer en fyrhjulsdriven Cross Country, en cabriolet och en halvkombi.

Bilarna delar all tung teknik med nästa generation Ford Focus och Mazda 3, men Volvomodellerna blir dyrare med lyxbilskänsla och med bättre krocksäkerhet.

Bilarna får fyr- och femcylindriga motorer. Fyrorna kommer inte från Skövde som hittills utan från Ford och Mazda. Femmorna däremot är de välkända Volvomotorerna som redan sitter i de stora Volvobilarna.

Vid introduktionen blir det Volvos femcylindriga motorer på 170 hästkrafter och den nya 2,5T på 210 hk, och en fyrcylindig diesel på 136 hk med partikelfilter som Ford utvecklat tillsammans med franska Peugeot och Citroën. Senare kommer nyutvecklade fyrcylindriga bensinmotorer från Mazda.

Formgivningen är typisk Volvo med den karaktäristiska skuldran under sidorutorna, den tredje sidorutan bakom bakdörren och den skarpa kilformen fram.

Kraftiga luftintag

Fronten är kraftigt markerad med huven fräckt skuren innanför flyglarna och v-formen förstärks med ett lysande snedställt streck i helljusreflektorn som tänds när bilen kör på halvljus.

Enligt dagens mode får S40 kraftiga luftintag under stötfångaren.

Hittills har Volvos lilla modell tillverkats i den gamla Daf-fabriken i Holland och mest liknat något som katten släpat in. 340- och 440-modellerna utvecklades av Daf, nuvarande S40 av Mitsubishi.

Kan bli trendbrott

De nya bilarna kan bli ett trendbrott, och mycket talar för att kombin V50 som presenteras senare i höst blir Sveriges mest sålda bil. Den är nästan lika rymlig som Göteborgstillverkade V70 men betydligt billigare och mer bränslesnål.

S40 ska tillverkas i Volvos fabrik i belgiska Gent där förserieproduktionen redan rullat igång.

Introduktionen av S40 och kombin V50 sker kring nyår, priset lär hamna strax under 200 000 kronor.

Robert Collin