Christian Olssons dröm: en Porsche

Trestegsstjärnan är tokig i bilar

Trestegshopparen Christian Olssons absoluta drömbil är en Porsche GT2. ”Jag håller på att kolla vad det kostar att köpa en begagnad från Tyskland”, säger han.
Foto: Johan Solum
Trestegshopparen Christian Olssons absoluta drömbil är en Porsche GT2. ”Jag håller på att kolla vad det kostar att köpa en begagnad från Tyskland”, säger han.
MOTOR

Christian Olsson har två drömmar just nu.

Ett VM-guld i tresteg – och en Porsche 911 Turbo i garaget under lägenheten i Monaco.

I dagsläget är ett VM-guld närmare än drömbilen.

– Men jag håller på att leta efter en begagnad i Tyskland, säger han.

Man kan ifrågasätta om Christian Olsson är världens bäste trestegs-hoppare, så länge britten Jonathan Edwards fortfarande är aktiv.

Men svensken är kanske en av världens biltokigaste friidrottare. Medan andra friidrottare rabblar mellantider, centimetrar och hundradelar pratar Olsson hellre om hästkrafter, vridmoment och häftiga sportbilar.

– Jag har alltid tyckt om bilar, ända sedan jag var liten. Jag har alltid sett alla bilprogram på tv och läst alla biltidningar som finns.

Drömbilen?

– En Porsche Carrera GT2. Men den är lite väl dyr och svår att få tag på, så jag siktar på en 911 Turbo.

Varför just Porsche?

– Väghållning, kraft och komfort i en och samma bil. Det gillar jag. Det har alltid varit drömbilen. Jag har väl en dröm att kunna köpa en i framtiden. Jag har en garageplats som ingår i hyran till min lägenhet i Monaco. Men just nu står den tom. Vi får se. Jag håller på att kolla vad det kostar att köpa en begagnad från Tyskland.

Har du åkt fast för fortkörning någon gång?

– Nej, aldrig. Jag kör relativt lugnt då jag är hemma i Sverige.

Vad är relativt?

– Ganska lungt, då. Visst har jag gjort en del dumma grejer, men man lär av misstagen.

Som vad?

– Det behåller jag för mig själv.

Vad är det fortaste du kört?

– Det var när jag testade Formel 1000 förra sommaren. Då var jag

uppe i 220 kilometer i timmen.

Rent praktiskt, då? Motorn hackar på E4:an, stopp vid vägkanten och öppen motorhuv. Kan du meka dig ur en sådan situation?

– Nej, det är jag inte så duktig på. Och dagens bilar är så fyllda av elektronik att det nästan är omöjligt att meka själv. Jag skulle nog ringa efter en bärgare.

Vilken är den vanligaste lyxbilen i Monaco?

– Jag skulle nog säga Mercedes SL-serie. Den tror jag att jag sett flest av. Ja, utan tvekan.

Och den häftigaste du sett?

– Ferrari Enzo. Den kostar motsvarande 6,5 miljoner svenska kronor ny. Jag har sett två i Monaco, en röd och en gul. Möjligtvis tre, eftersom jag sett en röd två gånger. Det kan ha varit samma bil, men jag vet inte.

Hur tar du dig fram själv bland alla lyxbilarna?

– Med buss. Det går fortast.

Än så länge, i alla fall.

Mats Wennerholm