Alla tiders Porsche 911 – vilken passar dig?

MOTOR

Årsmodell 1965-67 (kort hjulbas)

911 1 991 cm3, 130 hk/6 100 v/min

911L 1 991 cm3, 130 hk/6 100 v/min

911S 1 991 cm3, 160 hk/6 100 v/min

Specialmodell 1967

911R 1 991 cm3, 210 hk/8 500 v/min

Beskrivning: Originalet med kort (2 211 mm) hjulbas. Tvåliterssexan är en pärla, men många har svårt för den femväxlade lådan med ettan till vänster och bakåt. 1967 kom Targa.

Kaross: Rost, rost och rost. Allt rostar men det finns originaldelar. Till den röda 65:an på sidorna innan köptes en ny bottenplatta från fabriken för cirka 10 000 kronor.

Chassi: Originalfälgar är spinkiga 4,5 x 15, men 6 x 15 är ett bättre

alternativ för den som vill köra. Kolla så att inte torsionsstavarna är rostiga, då säckar bakvagnen.

Motor/låda: Fantastiskt stryktålig maskin, problem beror oftast på

orenoverade Solexförgasare. Många har bytt till Weber då det finns mer delar. Lådan inte lika stark, oljud är lika med problem.

Priser: Svårt få tag i tidiga bilar i dag, priset beror på skick, från 100 000 kronor för en vettig och körbar, till cirka 250 000 kronor för en pärla.

Omdöme: Kanske inte den bästa att köra i dagens trafik, men inget annat från tiden kommer i närheten.

Årsmodell 1968-74 (lång hjulbas)

68-69

911T 1 991 cm3, 110 hk/5 800 v/min

911E 1 991 cm3, 140 hk/6 500 v/min 911S 1 991 cm3, 170 hk/6 800 v/min

70-71

911T 2 195 cm3, 125 hk/5 800 v/min

911E 2 195 cm3, 155 hk/6 200 v/min 911S 2 195 cm3, 180 hk/6 500 v/min

72-73

911T 2 341 cm3, 130 hk/5 600 v/min

911E 2 341 cm3, 165 hk/6 200 v/min 911S 2 341 cm3, 190 hk/6 500 v/min

911RS 2 687 cm3, 210 hk/6 300 v/min

Specialmodell 1973

911 2,8 RSR 300 hk/6 200 r/min

Beskrivning: Långa hjulbasen blir standard. 2,2 varvar hårt och låter bäst, 2,4 är lugnare. 2,7 RS den tidlösa kultbilen.

Kaross: Från 1972 var bottenplattan galvad, men den rostar ändå.

Chassi: Torsionsstavarna kan som vanligt orsaka problem, renoverade bromsar och bra stötdämpare ett krav för att bilen skall funka bra.

Motor/låda: Se till att kamkedjesträckare är uppdaterad! Den mekaniska insprutningen är knepig. Bättre 915-låda från -72.

Priser: Från 80 000 kronor för en vettig, till astronomiska summor för en 2,7 RS.

Omdöme: 2,4S bäst för pengarna, 2,7 RS alla tiders dröm-911.

Årsmodell 1974-77

911 2 687 cm3, 150 hk/5 700 v/min

911S 2 687 cm3, 175 hk/5 800 v/min Carrera 2,7 210 hk/6 300 v/min

Ersatt 1976-77 av

Carrera 3,0 200 hk/6 000 v/min

1975-

Turbo 2 994 cm3, 260 hk/5 500 v/min

Specialmodell 1974

Carrera RS 3,0 230 hk/6 200 v/min

Beskrivning: Känd som "K-Jetronicbilen" efter sin insprutning. Första helgalvade karossen, vridstarka motorer, men tyngre och mindre spänstig.

Kaross: Konstigt nog rostar de enormt, Porsche verkar inte ha fått ordning på galvaniseringen. Kolla allt!

Chassi: Ganska robust utan speciella fel, det är vanliga kontroller som gäller. Aluminiumbromsoken kan trassla.

Motor/låda: Kallstartsystemet sprutar bensin rakt in i insuget som vid baktändning kan spricka isär! Underhållande, men det är bökigt att återmontera. I övrigt robust, senare kedjesträckare dock en bonus. Har en tendens att gå lite varm.

Priser: Vettiga bilar från cirka 80 till 150 000 kronor. Varning för dåliga ex.

Omdöme: En gång oälskad, men bra exemplar riktigt trevliga. Se upp för dåliga ex. Carrera 2,7 ett fynd, mekaniskt identisk med legenden 2,7 RS, men aningen tyngre och klumpigare.

Årsmodell 1978-83

78-79 2 994 cm3, 180 hk/5 500 v/min

1980 2 994 cm3, 188 hk/5 500 v/min 81-83 2 994 cm3, 204 hk/5 900 v/min

Turbo 3 299 cm3, 300 hk/5 500 v/min

Beskrivning: En vidareutvecklad 2,7. Den är både snabbare och mer komfortabel, och en logisk fortsättning på Porsches strävan att göra bilarna alltmer vardagsdugliga. Den fick servobromsar och bättre synkronisering av ettans växel, men lådan är fortfarande lite motspänstig.

Kaross: Fortfarande lite rostproblem trots galvningen, men den är ändå bra mycket bättre än föregångaren. Aluminiumstötfångarna korroderar lätt och är dyra att laga och lacka.

Chassi: Bromsok av stål betyder mindre problem.

Motor/låda: En välskött maskin är mycket driftsäker, men skrammel kan vara en knäckt topplocksbult. Ingen katastrof, men alla måste bytas så småningom. Från 1980 fick den hydrauliska kamkedjesträckare, de flesta äldre bilar har uppdaterats, men det är värt att kolla.

Priser: Det finns många slitna från knappa 100 000 kronor till bra runt

150 000 kronor.

Omdöme: Kanske den äldsta 911 som än i dag kan funka som bruksbil. Vill du helst ha en 911 SC eller en ny småbil?

Årsmodell 1984-89

911 3 164 cm3, 231 hk/5 900 v/min

Turbo 3 299 cm3, 300 hk/5 500 v/min

Specialmodell 1987

Club Sport 231 hk/5 900 v/min

Beskrivning: Börsmoppen personifierad, gärna turbobreddad och med stora vingar. Det kördes Porschar i Dallas och en rad andra tv-serier. Tyvärr döljer denna tvivelaktiga image en bil som är lika hållbar som den är trevlig att köra.

Kaross: Äntligen hade Porsche fått stil på galvaniseringsprocessen och rostproblemen är nästan borta. Det är bara skadade och felaktigt reparerade bilar som är riktigt dåliga. Värmen blev bättre från 1985.

Chassi: Hysterin att montera vingar har ställt till en hel del. Exempelvis kan en bakvinge utan matchande frontspoiler skapa rejäla problem med högfartsstabiliteten. Dessutom ställer vingarna högre krav på chassits kondition.

Motor/låda: Oerhört robust maskin, är bara servicen skött håller den utan problem. Den trevligare G50-lådan kom 1987.

Priser: Fungerande från knappa 100 000 kronor till bra bilar för över

150 000 kronor.

Omdöme: Extremt pålitlig och robust. Välj en sen med G50-låda.

Årsmodell 1989-93

911 3 600 cm3, 250 hk/6 100 v/min

Turbo 3 299 cm3, 320 hk/5 750 v/min

Turbo -93

3 600 cm3, 360 hk/5 500 v/min

Specialmodeller

92- RS 300 hk/6 500 v/min

93- RS 3,8 300 hk/6 500 v/min

Beskrivning: De första riktigt stora nyheterna i 911-historien. Torsions-fjädrarna försvann till förmån för skruvfjädrar, samtidigt som riktigt modern elektronik infördes. Dessutom erbjöds fyrhjulsdrift för första gången.

Kaross: Hittills har vi inte sett någon rostig.

Chassi: Tidiga fyrhjulsdrivna bilar kan läcka olja från främre diffen. Se upp för ändrad, eller olika, däckdimension fram och bak, det kan förstöra mittdiffen på alla fyrhjulsdrivna bilar. Broms-oken kärvar vid vinterkörning.

Motor/låda: Täckplåt under gör motorn svåråtkomlig. Varning för trögtrampad koppling, då är det snart dags att byta, det kostar 17 000 bara att lyfta i och ur motor och låda! Lata verkstäder byter bara de lättåtkomliga övre sex stiften till dubbeltändningen.

Priser: Från ungefär 200 000 kronor.

Omdöme: Den sista modellen med manuell ventiljustering, bland annat därför är 964 svårjobbad och dyrast av alla 911:or i drift.

Årsmodell 1998-98

93-95 3 600 cm3, 272 hk/6 000 v/min

96-98 3 600 cm3, 285 hk/6 000 v/min

Turbo 3 600 cm3, 408 hk/5 750 v/min

Specialmodeller

95- RS 300 hk/6 500 v/min

95- GT2 430 hk/5 750 v/min

Beskrivning: Den ultimata luftkylda Porschen. Kulmen av en trettioårig utveckling och en perfekt blandning av stil, prestanda och pålitlighet.

Kaross: Inga andra problem än att många bilar är småbuckliga efter stadskörning. Och varning för att det är dyrt att byta vindruta!

Chassi: Pålitligheten själv, till och med fyrhjulsdrivningen är totalt problemfri. Underhåller man bara bromsarna och byter stötdämpare, de brukar hålla 6 000-10 000 mil, så är det bara njutning för hela slanten.

Motor/låda: De bara går och går, men välj helst en senare bil då de har Varioram-insug och 285 hästar. Kopplingarna håller ungefär lika länge som stötdämparna.

Priser: Det finns relativt många på marknaden i prislägen från cirka

300 000 kronor. Fina ex från cirka

350 000, 4S med Turbo-chassi och breddning 100 000 till 150 000 kronor mer och Turbo ytterligare 100 000.

Omdöme: Den kvalitetsmässigt bästa bil Porsche någonsin byggt.

Årsmodell 1997-

97-01 3 387 cm3, 300 hk/6 800 v/min

01- 3 596 cm3, 320 hk/6 800 v/min Turbo 3 600 cm3, 420 hk/6 000 v/min

Specialmodeller

99- GT3 360 hk/6 200 v/min

03- GT3 380 hk/6 200 v/min

01- GT2 460 hk/5 700 v/min

Beskrivning: Den vattenkylda motorn gör att traditionalisterna kallar den vattenskadad och inte värdig namnet Porsche. För de med lite mer vett i skallen den mest kompletta sportbilen på marknaden i dag. Dessutom betydligt billigare service och delar än till de luftkylda bilarna.

Kaross: Alldeles för ny för att ha drabbats av problem, fördelen är att det finns så pass många på marknaden att du kan kosta på dig att välja.

Chassi: Enda problemet är att välja rätt, det finns en rad optioner när det gäller hjul och chassi-hårdhet.

Motor/låda: Några tidiga maskinras skapade dåligt rykte, speciellt i kretsar som hyllar luftkylning. I dag är det dock inga som helst problem så länge du inte tänker köra race.

Priser: De börjar på 425 000-450 000 kronor, exemplar med knepig färg och mager utrustning är billigast.

Omdöme: Den bästa sportbilen du kan bruka året runt. Turbo är världsbäst.

Så fyndar du 911 – begagnad

Porsche har byggt över 560 000 stycken 911:or.

Så många köpare kan inte ha fel.

Våga köpa en begagnad. Här får du råd.