Nya lilla Volvo siktar på Audi

Nästa S 40 blir snyggare, sportigare och rymligare

1 av 3
FÖRSTA BILDERNA Nya Volvo S 40 ska bli den prestigebil föregångaren aldrig var. Kompakt, tuff och med bättre utrymmen tack vare längre hjulbas och högre kaross. Bilen baseras till stora delar på bottenplattan till nästa Ford Focus.
MOTOR

Nu skjuter Volvo skarpt på tyska prestigekonkurrenten Audi.

Nya kompakta S40 är snygg och kraftfull utan att sticka ut för mycket. S40 riktar sig precis som Audi till köpare som vill känna sig trygga i sitt bilägande.

Premiär i Frankfurt om två veckor, säljstart före jul.

Den typiska Volvokostymen med kilform, kraftiga skuldror, låg midja och tre sidorutor sitter perfekt.

Den var direkt obekväm i konceptbilen ECC för 15 år sen, lite jobbig i S80 1997, men började sitta bekvämt i V70.

Hittills har Volvos storsäljare riktat sig till medelålders välutbildade personer med gott om pengar.

De små Volvomodellerna som byggts i Holland har varit rätt gubbiga och vänt sig till exakt samma köpare, medelålders utan barn och äldre med barnen utflugna.

Mer påkostad interiör

Reklamens unga, framgångsrika och vackra människor har aldrig varit intresserade.

Nya S40 kan vända upp och ner på allting. Den har Volvos goda rykte i ryggen. Där ryms säkerhet, tillförlitlighet och "Swedish design". Men den har dessutom en utstrålning som matchar Audi A4 och BMW:s 3-serie.

Invändigt är Volvos formgivare särskilt stolta över den "flytande mittkonsolen", en böjd plåtbit mellan instrumentbrädan och kardantunneln. Där ryms bland annat reglage för ventilation och knappsatsen till stereon och telefonen.

Fyrhjulsdrift blir tillval

Även textilmaterialen är lätta och luftiga och plastmaterialen har en påkostad mjuk känsla och yta.

Som Aftonbladet redan avslöjat får S40 både fyr- och femcylindriga motorer. Femmorna kommer från Skövdefabriken, det blir till en början en 170- och en 220-hästare. Fyrorna från Ford och Mazda kommer i vår men redan från start kan bilen levereras med den nya 136-hästars diesel som utvecklats av Ford och franska PSA.

Fyrhjulsdrift från Haldex blir extrautrustning och den som vill kan få bilen sänkt två centimeter redan från fabrik.

Nya S40 är nästan fem centimeter kortare än nuvarande S40, men mycket rymligare. För det första är avståndet mellan hjulaxlarna avsevärt större, plus åtta centimeter, vilket framför allt ger bättre utrymme i baksätet. Dessutom är bilen drygt fem centimeter bredare och fyra centimeter högre.

Den stora hjulbasen är också en förutsättning för goda köregenskaper.

S40 delar alla tunga komponenter med nya Ford Focus C-Max.

Världspremiär på bilsalongen i Frankfurt den 8 september.

Robert Collin