Koenigsegg CC – den vassa eggen

Foto: PETER GUNNARS
MOTOR

En provkörning av den helsvenska supersportbilen Koenigsegg är bra nära människans dröm om att kunna flyga.

Och utan tak påminner Koenigsegg inte så lite om ett stridsflygplan, bara så mycket mer elegant med sin vackert välvda vindruta. Det vingförsedda bakpartiet är riktigt tufft och framifrån har halogen-lamporna samlats i en vågformad infattning som ger omisskännlig karaktär.

Detta är en bil som har tillräckligt med inneboende styrka att verkligen lyfta, om det nu inte vore för det fina chassit och de så kallade venturitunnlarna i bilens botten som ger omvänd lyftkraft, alltså trycker bilen mot underlaget. Tunnlarna, vingen på bakpartiet tillsammans med bilens vindtunneluttestade kaross gör bilen stabil i farter över tredubbel motorvägsfart.

Toppfarten anges till 390 km/tim och därmed är Koenigsegg en av de snabbaste sportvagnar som serietillverkas. Och 655 hästar ur den kompressormatade V8-motorn gör accelerationen från stillastående till 100 km/tim till ett blott 3,5 sekunder kort äventyr.

Interiören är ett futuristiskt konstverk med en kvalitet som det anstår en exklusiv supersportbil. Allt är inte bara vackert, hela förarmiljön fungerar exeptionellt bra vilket är ett måste i en bil med den här magnituden av prestanda.

Koenigsegg CC är vild, vacker - och svensk.

Ett drömprojekt som blev verklighet.

DRÖMBILEN

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se), REDAKTÖR PÅ AUTO MOTOR & SPORT