Här är Volvos superfemma

Robert Collin avslöjar Volvos nya modeller

När Volvo 8 september visar nya S40 är företaget redan i färd med att planera nya folkkombin V50.
Foto: VOLVO
När Volvo 8 september visar nya S40 är företaget redan i färd med att planera nya folkkombin V50.
MOTOR

S40 är först ut - om tre år är Volvo en storfamilj. Robert Collin avslöjar de nya modellerna från Volvo.

Måndag 8 september visas nya Volvo S40 upp för första gången. Det börjar klockan tre för de svenska journalisterna, fortsätter på kvällen för ett antal inbjudna biljournalister från hela världen och sen är det dags för den stora galapremiären på bilsalongen i Frankfurt på tisdag.

Men Aftonbladet Bil tittar längre fram i tiden, till januari och kombin V50, till våren 2004 och XC50, till nästa höst och cabben C40 och ännu en bit fram i tiden och den lilla halvkombin H30.

Volvos lilla modellserie lämnar Holland och flyttar till Belgien. Köpet av holländska Daf för tretti år sedan blev aldrig vad Volvo hade hoppats, inte heller det tioåriga samarbetet med Mitsubishi.

I Belgien däremot har Volvo en egen fabrik som nästan sedan starten på 1980-talet tillverkat bättre bilar än Torslanda. När 850-serien introducerades var det så illa att den nya modellen enbart tillverkades i Gent, Torslandas kvalitet var för låg!

Och i dag tillverkas alla S60R och V70R i Gent. Att den dyraste och mest komplicerade modellen byggs i samma fabrik som de allra billigaste borgar för att kvaliteten på Lillvolvon blir högre än någonsin tidigare.

Lite mer robust

Den nya modellserien, internt kallad P1, delar många av de tunga dyra komponenterna med kommande Ford Focus och Mazda 3, båda har premiär i Frankfurt.

Chassit liknar i varje detalj dagens Ford Focus, men allting är lite mer robust. Styrningen som Volvo haft en del problem med i de stora bilarna har den typiska Ford-känslan med exakthet och skärpa.

Det blir fyrcylindriga bensinmotorer på 1,8 liter från Ford och dieslar som franska PSA utvecklat tillsammans med Ford.

De större motorerna kommer från Volvos Skövdefabrik. Det är i första hand femmorna på 170 och 220 hästkrafter men senare kommer betydligt starkare motorer. R-bilar med aktiv fjädring och fyrhjulsdrift kommer om drygt ett år.

Redan från start kommer S40 att levereras med sänkt chassi och stylingprylar som kjolar och spoilers.

Bakluckespoiler finns ju redan i dag på S40, men det gör om möjligt nuvarande S40 ännu mer gubbig. I den nya modellserien som präglas av körglädje och sportiga köregenskaper kan sänkningssatsen passa bättre.

För första gången är Volvos lilla modell formgiven i Göteborg. Tidigare har ju bara grillen, och knappt den, hållit ihop de små och de stora bilarna.

Volvo håller fast vid formen

Nu ansluter designen till det koncept som faktiskt skapades i Los Angeles för tio år sedan. Det var Volvos formgivare Doug Frashier på Volvos studio för framtidsdeign som ritade den framåtblickande gasturbinbilen ECC. Gasturbinen blev det inget av men formen togs upp av S80 1997 och är den mest typiska formgivning Volvo någonsin haft.

Nästa generation av de stora bilarna som redan utvecklas för fullt behåller samma formspråk och det är faktiskt första gången som Volvo håller fast vid samma design vid ett modellbyte.

Robert Collin