V50: Folkkombin här till vintern

– kan bli Sveriges mest sålda bil

Femcylindriga motorer, från Skövde, i toppmodellerna.  Gott om uytrymme, trots att taket sluttar bakåt och bakluckan inte är rak.  Fyrhjulsdrift från Haldex kommer om ett år  Greppvänliga handtag  Konkurrenter till V50: BMW 3-serie touring, Audi A4 Avant, Alfa 156 Sportwagon.
Foto: Illustration: AFTONBLADET
Femcylindriga motorer, från Skövde, i toppmodellerna. Gott om uytrymme, trots att taket sluttar bakåt och bakluckan inte är rak. Fyrhjulsdrift från Haldex kommer om ett år Greppvänliga handtag Konkurrenter till V50: BMW 3-serie touring, Audi A4 Avant, Alfa 156 Sportwagon.
MOTOR

V50 (internt kodnamn P12) bryter tvärt med nuvarande V40 som den ersätter i vinter. V40 ville vara en sportkombi med rätt begränsat lastutrymme och slog in på den linje som Audi Avant och BMW touring stakat ut. Trots det uteblev succén.

Tre reflektorer.
Tre reflektorer.

V50 är en riktig Volvokombi med gott om utrymme både i kupén och i bagaget.

V50 har samma hjulbas, alltså avstånd mellan hjulaxlarna, som nya S40, åtta cm större än i dag. Överhänget bak är utdraget nära en decimeter för att skapa större lastutrymme.

Bakstammen rätas upp rejält jämfört med V40 men blir inte spikrak som i V70. En eftergift åt formen före funktionen men samtidigt smutsas inte bakrutan ner lika lätt.

Även taket lutar en del bakåt. Bilen är som högst ovanför mittstolpen där V50 är fem centimeter högre än dagens V40. Bredden växer med drygt fem centimeter och längden med några enstaka centimeter.

Invändigt plockas en del detaljer upp från XC90, bland annat det skjutbara baksätet med barnstol i mitten.

Kan bli Sveriges mest sålda

Här i Sverige dominerar Volvo med var femte såld nybil. Övervägande delen är den stora kombin V70. Men när utgångspriset närmar sig en kvarts miljon kronor vill många byta till ett biliigare alternativ. För dem som bara kan tänka sig att köra Volvo har nuvarande V40 inte varit det alternativet. Bilen har varit för trång och - för lite Volvo.

Nya V50 däremot har alla förutsättnigar att bli Sveriges mest sålda bil. Priserna kommer att ligga cirka 40 000 under V70 medan utrymmena blir nästan lika stora.

Kvalitet och krocksäkerhet ska ligga i samma nivå. Kvalitetsintrycket däremot blir högre!

Måndag eftermiddag: Webb-tv på nya S40

Robert Collin