C40. Ny cab men ingen kupé

Konkurrenter till C40: BMW 3-serie cab, Saab 9-3 cab, Audi A4 cab.
Foto: Illustration: AFTONBLADET
Konkurrenter till C40: BMW 3-serie cab, Saab 9-3 cab, Audi A4 cab.
MOTOR

Volvo fick en tung start som cabbyggare. C70 har varit ett problem från första början. Allra först läckte suffletterna som såll och de få sålda bilarna fick kallas tillbaka. Sen tog det ett år att fixa läckaget.

Men när tillverkningen väl kom i gång i problemfabriken i Uddevalla hade den gamla 850-plattformen som C70 fortfarande byggs på lagts ner och ersatts av de nya S80 och V70-bilarna. Nu går tillverkningen som aldrig tog riktig fart på sparlåga sen minst ett år tillbaka.

Med den nya C40-cabben, internt kodnamn P15, tar Volvo inga risker. Bilen har utvecklats tillsammans med italienska Pininfarina som har massor av erfarenhet som cabbyggare och mycket talar för att hela tillverkningen hamnar i Turin.

Inget plåttak

C40 cabriolet blir mindre än C70 cab men nästan lika rymlig.

Taket blir en klassisk tygsufflett, tankarna på en plåtcab lades ner när de tekniska problemen med ett så stort plåttak var svåra att lösa.

Finska Valmet gjorde en plåtcab-prototyp åt Volvo, men det blev alltså Pininfarina som fick jobbet till slut.

Om C70 Cabriolet förföljts av problem så har inte problemen för C70 Coupé varit mindre. Fast här har det inte gällt de tekniska svårigheterna utan problem med efterfrågan: Bilen gick knappt att sälja!

Därför blir det ingen kupémodell den här gången.

Spekulationerna om en C60 cabriolet baserad på den stora plattformen P2 är felaktiga. Därför blir det knappast någon fortsatt biltillverkning i Uddevalla.

Robert Collin