S40. Volvos flirt med familjen

– ger BMW, Audi och Mercedes en rejäk match

1 av 3 | Foto: VOLVO
Typiska Volvoformer, även om de konkava dörrarna i de stora bilarna blivit konvexa, de buktar ut istället för in. Riktiga dörrhandtag att greppa i.
MOTOR

BMW, Mercedes och Audi gör succé med sina fyrdörrarsbilar.

Nuvarande Volvo S40 var inte mycket att sätta emot men nykomligen kan ge de tyska konkurrenterna en rejäl match.

Här hemma säljer fyradörrarsbilar dåligt. De känns ofta gubbiga och den konventionella bakluckan är trång och opraktisk.

Men S40 har en stark ställning och på marknader som USA och Japan är det just traditionella sedaner som gäller, de praktiska 5-dörrarsmodellerna säljs nästan inte alls. Jämför med BMW och Mercedes som ju också lyckas profilera sina fyradörrarsmodeller.

Nya S40 blir något kortare än dagens version men växer från 139 till drygt 145 cm i höjd. Det ger bättre utrymmen, framförallt i baksätet som faktiskt blir större än i S60-modellen. Hemligheten är förstås att man utnyttjar takhöjden ända bak.

S40 ska vara en riktig Volvo för familjen, ingen flört med BMW-förarna. Men formgivningen kan ingen ta miste på, släktskapet med både S80 och S60 är omisskännligt. Och det är så det ska vara. BMW, Mercedes och Audi har jobbat länge på märkesidentiteten. Det viktiga är inte att känna igen rätt modellvariant, det viktiga är att känna igen fabrikatet.

Alla viktiga mått på S40 – jämfört med dagens S40 inom parantes:

Konkurrenterna

Robert Collin