Volvo Duett - 50 år som laståsna

Nödlösningen satte folkhemmet på hjul

1 av 3
I juni 1953 stod den första Duetten färdig. Volvo fortsatte tillverka modellen ända fram till 1969.
MOTOR

Den kom till som en nödlösning men satte folkhemmet och näringslivet på hjul.

Volvo Duett - en 50-åring som fortfarande rullar.

Den verkliga anledningen till att Volvo Duett skapades i början av femtiotalet var varken omtänksamhet eller nyskapande.

Istället var det ett överlager av enkla chassin som stod och tog upp plats på gården - för 50 år sedan var det vanligt att olika karossbyggare köpte rena chassin av biltillverkarna.

Volvo hade själv ingen skåpbil i fordonsprogrammet men hade noterat efterfrågan på praktiska skåpbilar för leveranser eller servicefolk.

Hos Volvo såg man därför en möjlighet att bli av med de drygt

1 500 chassin som osålda stod på gården.

Vi bygger en själva, sa företagsledningen och rekordsnabbt ritades en praktisk skåpbil, med dubbla bakdörrar.

På bara några månader togs en trämodell fram och redan under våren 1953 började färdiga karossdelar till den nya skåpbilen dyka upp bredvid monteringsbandet.

Familjer uppskattade Duetten

I juni 1953 rullade den första färdiga bilen av bandet och resten är, som man brukar säga, historia.

Från början fanns Duett bara som ren skåpbil men ganska snart insåg Volvo att även privatpersoner skulle kunna ha nytta av en paketbil - om man gjorde inredningen lite mer personbilslik.

Två år senare dök därför den första herrgårdsvagnen upp.

Under de följande fem åren tillverkades Volvo Duett i stort sett oförändrad.

Sedan fick Duett ny inredning (samma som PV), instrumentbräda och en större motor (B16-motorn på 60 hk).

Ytterligare två år senare fick Duett, som då bytt beteckning till P210, B18-motorn och många förvånade sig över att Volvo överhuvudtaget fortsatte tillverkningen - Amazon Kombi fanns ju redan då.

Ändå fick Duetten fick leva vidare ytterligare sju år.

Den överlevde också premiären av nästa kombi, Volvo 145 (1967).

Först i februari 1969 monterades den sista Volvo Duett på Hisingen.

Och många rullar än i dag, 34 år senare.

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)