Upplagt för svenskt kombikrig

- Volvo V50 mot Saab 9-3 Sportkombi

1 av 2 | Foto: ROGER LUNDSTEN
SAAB 9-3 SPORTKOMBI Pris: 229 000 (cirka). Motor: 4-cyl turbo, 150 hk. Längd/ bredd/ höjd: 466/180/155 cm.
MOTOR

I januari kommer Volvo V50. Mer än ett år senare släpper Saab sin 9-3 Sportkombi.

Två svenska bilar. Två storsäljare i Sverige. Och två grymma konkurrenter.

Robert Collin tar en första puls på kombimatchen.

NÄR KAN JAG KÖPA BILEN?

Volvo: Finns i bilhallen direkt efter nyår. Först med femcylindriga motorer, senare under året kmommer basmodellerna med fyra cylindrar.

Saab: Preliminärt i augusti 2005. Egentligen skulle bilen vara klar nu, men sedan sköts projektet upp, av ekonomiska skäl.

VILKA KÖPARE RIKTAR SIG BILEN TILL?

Volvo: Yngre ensamma eller par och unga

famijer. Volvo räknar med att det här blir tjänstebilen för folk som inte behöver en jättevolvo.

Saab: Till alla som inte känner igen sig i en volvo. Saab har kvar image av originalitet, envishet och framförallt körglädje. Nya 9-3 lever upp till allt det där.

VAD ÄR DET BÄSTA MED BILEN?

Volvo: Den har sportigare köregenskaper än vi varit vana med från Volvo, den är nästan lika rymlig som stora V70, men betydligt billigare.

Saab: Köregenskaperna! De hör till klassens bästa. Formgivningen förenar funktionalitet med snygg design.

HUR SVENSKA ÄR BILARNA, EGENTLIGEN?

Volvo: För första gången är Hisingen med i

utvecklingen av Lill-Volvon. Det är helsvensk

design och krocksäkerheten är utvecklad av svenskarna. De stora motorerna är från Skövde. Men mycket av tekniken är gemensam med Ford och tillverkningen sker i Belgien.

Saab: Grunden är en plattform utvecklad tillsammans med Opel och amerikanska GM,

motorerna är inte heller svenska längre, även om de anpassats och fått turbo i Södertälje. Men chassits egenskaper har skapats i Trollhättan och det är där bilarna ska byggas.

Robert Collin