Bilarna som är de värsta miljöbovarna

MOTOR

I Sverige kör vi med världens renaste diesel. Trots det kommer de värsta utsläppen från just dieselbilar.

Både Saab och Volvo finns med bland de verkliga miljöbovarna.

Aftonbladet har hela listan.

Sju procent av bilarna som säljs i Sverige är dieselbilar. Jämfört med övriga Europa är siffran låg, genomsnittet i Europa ligger omkring 40 procent.

Att dieselbilarna aldrig slagit igenom på allvar i Sverige beror på dieselskatten som är fyra gånger så hög som skatten på vanlig bensin.

Bilindustrin, men också miljöorganisationer som kämpar mot växthuseffekten, menar att miljön skulle vinna på att fler körde diesel, särskilt som vi i Sverige använder så kallad miljödiesel med lite svavel.

Dieselbilarna värst

Men en undersökning som mätt partikelhalten i våra 196 vanligaste personbilar visar att de mest hälsovådliga utsläppen kommer från dieselbilarna.

- Miljödieseln är kanske ren i vissa aspekter som till exempel svavelutsläpp, men ur partikelsynpunkt är miljödieseln inte bättre än andra dieselsorter. Och dieselbilarna är mycket värre än bensinbilarna, säger Nils G Engström, Rototest AB, som gjort undersökningen på uppdrag av Teknikens Värld.

De uppmätta partiklarna är små, från en tusendels millimeter till en hundratusendels millimeter, men livsfarliga.

- Partiklarna från dieslar är så små att de tar sig igenom cellväggar och kommer ut i blodet. De kan ge lungproblem, astmaattacker och hjärt- och kärlsjukdomar, säger Thomas Sandström, professor på lung- och allergikliniken i Umeå.

Värst är alltså dieselbilarna, men det finns undantag. Peugeot 607 HDi hamnade på plats 144. Trots att den är dieseldriven släpper den bara ifrån sig en tiondel så mycket partiklar som värstingarna Toyota Land Cruiser D4D och Volvo XC90 D5 AWD.

Filter hjälper

Det finns en lösning på problemet. Ett filter kan ta bort partiklarna. Än så länge är det bara Peugeot och Citroën som lyckats konstruera ett effektivt filter och intresset från övriga tillverkare är svalt.

- Eftersom biltillverkarna vill hålla nere kostnaderna är det bara enstaka exklusiva modeller som får sådana filter, säger Nils G Engström.

Johan Taubert