Visst är kombin en succé, Volvo

Robert Collin: Snart kan nya V 50 bli Sveriges mest sålda bil

1 av 3 | Foto: LENNART PETTERSSON
LYXIG LASTARE Volvo V 50 har det mesta som krävs för att bli en framgång. Typisk Volvodesign, mycket hög krocksäkerhet, en kvalitetskänsla som ligger på topp - och säkra köregenskaper. Bagaget är faktiskt aningen mindre än i föregångaren V 40, men är mer lättlastat.
MOTOR

BOLOGNA

Familjekombin V50 blir nästa knallsuccé från Volvo.

Den är snygg att titta på, har gott om utrymme för fyra och hyfsat med plats för bagaget.

Den har alla chanser att bli Sveriges mest sålda bil om ett par år.

Den stora Volvokombin har varit Sveriges mest sålda bil i snart 40 år. Den har sålt på säkerhet och utrymme, knappast på priset. I resten av världen är Volvo en lyxbil.

Den lilla Volvokombin däremot har aldrig fått den där riktigt lyxiga Volvostämpeln. Bilen som tillverkats i Holland var helt enkelt inte tillräckligt bra.

Nykomlingen V50, som visades för allra första gången i går på bilsalongen i Bologna, har det mesta som behövs för en ny succé.

Livsstilskombi - igen

Den har den typiska Volvodesignen med drag av V70, även om bakdelen liknar V40.

Den är lika krocksäker som de stora Volvobilarna.

Kvalitetskänslan är högre än i någon Volvo hittills.

Köregenskaperna är både säkra och underhållande.

När V50 skulle konstrueras stod valet mellan att bygga en traditionell Volvo eller en ny V40. En fyrkantig laståsna eller en livsstilskombi.

Det blev livsstilskombin för att attrahera yngre köpare och för att konkurrera med kombimodellerna från Audi, BMW och Alfa Romeo.

Bättre takhöjd bak

I jämförelse med fyradörrarsmodellen S40 är kombin V50 fem centimeter längre.

Bilen har vuxit bakom bakaxeln för att göra lastutrymmet större och V50 är på ett par millimeter när lika lång som nuvarande V40.

Samtidigt som bilen växte på längden blev takhöjden i baksätet betydligt bättre än i fyradörrarsmodellen S40.

Kvalitetskänslan är mycket hög, det är snygga material, gediget hopskruvat och rätt känsla i knappar och vred.

Enda riktiga anmärkningen är bristen på förvaringsutrymmen. Det finns knappt några fack att lägga prylar i, och de som finns är minimala.

Volvo har satsat på stora högtalare i stället för dörrfack, en flört med det vackra folket. Men har inte de också en massa prylar med sig?

Volvo vs Volvo - slår lilla V 50 storebror V 70?

Tidigar artiklar

Robert Collin