Dyr hårtork för Mr Bond

Hisnande prestanda med svensk säkerhet

Foto: Aston Martin
MOTOR

Plötsligt finns senaste Bondbilen även som cab. Inte bara vacker som få andra supersportcabbar. Utan också en av de tekniskt mest avancerade.

"Q" skulle definitivt ha älskat den.

Volante är ett häftigt aluminiumbygge. En så kallad "space frame" limmas (!) och bultas och kläds med karossdelar av aluminium, kolfiber och magnesium. Vissa detaljer "smälts samman" med ultraljud! Volante är den första bilmodell i världen som (delvis) byggs med denna (framtida) rymdteknik.

Volante är 25 procent lättare än föregångaren DB7 - men ändå dubbelt så vridstark. Den 450 hästar starka V12-motorn sitter fram och är hopkopplad med den sexväxlade växellådan via en kardanaxel i kolfiber. Väljer man automatlådan får man ingen växelspak, bara en rad tryckknappar. Dessutom paddlar på rattekrarna.

Interiören är som sig bör som en lyxig, brittisk herrklubb, dock med inslag av aluminium. Tjockaste, mjukaste läder används och instrumenteringen är oerhört tekniskt avancerad.

Exempelvis väljer elektroniken var rödmarkeringen ska visas på varvräknaren, med hänsyn till miltal, motorns temperatur samt belastning.

Volante har förstås hisnande prestanda - och en poäng är att Mr Bond kan tacka Sverige för bilens säkerhet. Den har nämligen Volvo hjälpt till med. Krocksäkerhetsberäkningar, utveckling och krocktester är gjorda på Hisingen.

Så visst är Aston Martin Volante 2+2 en drömbil. I alla avseenden.

Aston Martin DB9 Volante 2+2

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se), redaktör på biltidningen Auto motor & sport