...men alla är vi lika under skalet

Bilåret med V50 i spetsen blir rekord-matat

MOTOR

Det är inte mer än tio år sen Volvo tillverkade två nästan identiska modeller. Inte en enda teknisk lösning, inte en enda komponent, inte en enda skruv var gemensam.

Bakhjulsdrivna 940 och framhjulsdrivna 850 tillverkades parallellt flera år. Modellerna såg likadana ut, var lika stora, vände sig till samma köpare och hade samma image: familjen och säkerheten.

Bara tio år har gått men för bilindustrin är det rena revolutionen. Nu ser bilarna ut hur som helst, kan till och med ha olika fabrikat - men under skalet är det till stor del samma komponenter.

Även karosstillverkningen har genomgått en total omvandling. Förr var pressverktygen synnerligen dyra, därför ändrades ofta bara plastdetaljerna vid årsmodellförändningar. Nu är plåtbockningen mer flexibel, en ny framskärm eller baklucka är ingen stor ekonomisk satsning.

Och varför nu denna långa utläggning? Jo, för att förklara varför bilindustrin lyckats spotta fram en sån mångfald av nya modeller de allra senaste åren.

Nya BMW X3 delar 80 procent av komponenterna med andra BMW-modeller. Framaxeln kommer från 5-serie, bakaxeln från 3-serie touring, dyra komponenter som luftkonditionering, datasystemet, motorerna kommer utan förändring från de andra bilarna och systemet för fyrhjulsdrift används också av X5 och kommer så småningom på de vanliga 3- och 5-seriebilarna.

Och det är vi som gillar bilar som är de stora vinnarna. Vi får fler bilar att välja mellan, vi kan hitta den bil som passar våra behov bättre än tidigare.

Bilåret 2004 blir därför rekord-välmatat.

Där finns allt. Från stadsbilen Citroën C2 (en kort C3, som också bidragit med komponenter till byggsatsbilen Pluriel och som senare blir en Peugeot 207), Volvo V50 (inte bara kombin av S40 utan också till stora delar samma bil som Ford Focus och Mazda 3) till Chrysler Crossfire (en Mercedes SLK rakt av - nya läckra kläder).

Inte ens superbilar som Bugatti Veyron är unika. Där finns massor av teknik från de billiga Folkorna, ja från modellerna i miljonklassen, alltså...

Fler artiklar

Robert Collin