Nytt bilår och nya trender

1 av 2
Sture Bjarnelind
MOTOR

Dags att summera året. Och att titta fram emot nästa. För att göra livet lite lättare för dig får du här veta vad som gäller - och vad som inte gäller - 2004.

Inne:

Plåtcabbar. Peugeot 206 CC visade vägen. Nu kommer efterföljarna på bred front. Storebror 307 CC, Renault Mégane CC, Nissan Micra, Opel Tigra" flera till priser som gör lattjocabben till en perfekt andrabil för familjen. Och plötsligt ser Stockholm ut som Kalifornien.

Stadsjeepar. Kallade tidigare klassen för bilvärldens mest onödiga. Men det var innan snöröjningen i Stockholm packade ihop" Numera är jag såld på att sitta högt med fyrhjulsdrift därunder. Det blir du också när du läst vintertestet.

Volvo. När Fordchefen Bill Ford i CNN från Frankfurt fick frågan hur koncernen ska svara på amerikanernas önskan om att köra lyxiga bilar som BMW och Mercedes, svarade han:

- Well, vi har Volvo.

Så är det, Volvo är hot stuff nu. Efter XC90-succén kom S40, nu V50, snart en minijeep. Och en småbil, och...

Ute:

Saab. Vad har hänt med helylle-Saab? 2004 handlar snacket om en 9-2 som är en Subaru och en jeep som är en åldrad Cheva. Intresseklubben anmäler sig"

Miljöbilar. Kom igen när de gröna bilarna fungerar som vanliga bilar - och när de verkligen gör nytta.

Laserpistoler. 2004 kan bli året då polisen beväpnar sig med alkoblåsrör i stället. Jag möter hellre en Citroën i 90 på 70-väg - än en packad man i en Sierra.

Okej hör ni, nu kör vi!

Sture Bjarnelind, redaktör