2004 blir Volvos år - överallt

1 av 2
Sture Bjarnelind, redaktör för Aftonbladet Bil
MOTOR

Det är lika bra att ni är förvarnade. I nya numret bjuder vi på tio sidor test och vintertest av Volvos två nya folkvagnar.

Tio sidor, men det är bara en liten försmak av vad ni har att vänta: framöver ska S40 och V50 testas mot föregångarna, konkurrenterna, de oväntade alternativen och jag vet inte allt.

Anledningen är förstås att det rullar över en miljon Volvobilar på svenska vägar - var fjärde bil är en Volvo. En ny modell är därför en megagrej.

Det gäller även en kombi med handskfack i fjollstorlek och bagageutrymme lämpligt för dockvagnar.

Varför? Jo, för att dessa Volvobilar fortfarande är svenska i våra medvetanden trots att de stora styrelsebesluten tas i USA.

För fem år sedan hade jag säkert protesterat högt mot denna Volvomania. På den tiden bodde det en liten jävel i mig, som alltid ville vara tvärtemot.

När pappa kom hem med en Volvo fnös jag - fastän det var en 164E (guldmetallic) och att jag i smyg njöt av varje tur till sommarstugan i Bensbyn.

Under nio år i Köping - ett av många Volvoland i Sverige - verkade alla (utom jag) åka omkring i en sossecontainer.

Jag var på vippen att köpa en Fiat Ritmo, bara för att retas med stan.

I Köping älskade man Volvo, pratade Volvo - och körde Volvo.

2004 kommer fler ställen att falla för märket. V50 blir sannolikt Sveriges mest sålda bil redan inom ett par år, S40 förstås inte långt därefter.

Nåja, nu är du förvarnad.