Nya Volvo - en tjejbil

Visas på bilsalongen i Genève

MOTOR

Här är världens första tjejbil.

Den är varken foträt eller praktisk.

På tisdag visas Volvos stora satsning på bilsalongen i Genève.

När Volvos tjejbil YCC presenteras på bilsalongen i Genève på tisdag har den lackats om och den har fått nya annorlunda fälgar. Illustration: Volvo
När Volvos tjejbil YCC presenteras på bilsalongen i Genève på tisdag har den lackats om och den har fått nya annorlunda fälgar. Illustration: Volvo

Ute i världen, framför allt i USA, är en stor del av Volvos kunder kvinnor. Välutbildade kvinnor med barn som väljer Volvo som familjens andrabil, och för att den är så krocksäker.

Men det är varken stora kombin V 70 eller lilla kombin V 50 som är de amerikanska kvinnornas favorit. Nej, det är den rätt opraktiska fyradörrars S 60 och den drygt två ton tunga stadsjeepen XC 90.

Långt från schablon

Så när fem kvinnor hos Volvo i Göteborg för precis ett år sen fick i uppdrag att konstruera en tjejbil hamnade resultatet så långt från schablonen man kan tänka sig.

Det blev en läcker sportkupé. Bilen innehåller en mängd lösningar som sträcker sig en bit längre än det som män brukar nöja sig med.

Lösningar som gör bilkörningen enklare och säkrare. Och bilåkandet roligare och mer avkopplande.

YCC, Your Concept Car, är en konceptbil. Den ska inte tillverkas men den visar hur Volvo tycker att en bil ska se ut.

Det är en tvådörrars sportkupé med halvkombilbaklucka och ett baksäte som funkar bättre för barn än för vuxna. Den har relativt hög markfrigång och delar av taket är i glas.

En del nya idéer

Interiört har bilen en hel del nya idéer som kommer att skaka om hos de traditionella manliga bilbyggarna, "varför har vi inte tänkt på det", lär bli en vanlig replik när konkurrenterna skärskådar tjejbilen.

Robert Collin