Svensk-amerikanen

Saabs nya stadsjeep ska erövra USA

1 av 3 | Foto: Saab
MOTOR

NEW YORK

Nu kan Saab konkurrera med Volvo på lika villkor i USA.

Saabs nya stadsjeep 9-7X har visats upp på bilsalongen i New York.

Bilen är i grunden en Chevrolet men Saabs tekniker har fyllt den med ”svenska” lösningar, bland annat antivältkontroll, som på Volvo XC90.

En stadsjeep (SUV) har länge stått på Saabs önskelista. Den ska få amerikanska Saabälskare att välja samma märke när de växer ur 9-3 eller 9-5. De ska välja 9-7X.

I likhet med sporthalvkombin 9-2X är nya Saab-jeepen ”oäkta”: en lätt förklädd Chevrolet Trailblazer, en stadsjeep i femmetersklassen byggd på ramchassi från Ohio.

Den synliga Saab-identiteten sitter i frontpartiet och i en något omgjord förarplats, där startnyckeln flyttats ner till mittkonsolen mellan sätena. Men när det gäller chassiavstämning och säkerhetsutrustning har Saabs folk lagt till mycket svenskt tänkande.

Gammalmodigt

Chassit med ram och stel bakaxel verkar gammalmodigt jämfört med det i Volvo XC90, men Saabchefen Peter Augustsson lovar att 9-7X är en bil med körglädje. Saab har fintrimmat chassit och styrningen för att bilen ska ge mer vägkänsla.

Fjädringen är uppstyvad för ge mindre karosskrängning. Ett standardmonterat antivältsystem griper elektroniskt in om krängningen och ett antal andra parametrar antyder risk för vältning. Systemet känner bland annat av hastighet och hjulspinn och fungerar därmed även som antisladdsystem.

Automatisk nivåkontroll med luftbälgar på bakaxeln ingår i standardutrustningen.

Krockkuddar, krockgardin i taket, automatiskt varselljus och bältespåminnare finns, men inte aktiva nackskydd mot pisksnärtskador.

De läderklädda framstolarna är elektriskt ställbara, med minne för både stols- och backspegelinställning. Via färddatorn kan en rad personliga inställningar för belysning, radio, dörrlås med mera programmeras.

Glömmer man ljuset på, slås det av efter 20 minuter för att rädda batteriet. Smart. Och stereo med cd/mp3-spelare och hörlursuttag i baksätet är standard.

Säljs nästa år

Baksätet är delat 60/40 och bagagevolymen är rejäl: över 1,1 kubikmeter med baksätet uppfällt, nästan 2 300 liter när det fälls ner.

Saab 9-7X är 491 cm lång, med axelavståndet 287 cm. Två motorer finns att välja på: en rak 6-cylindrig på 4,2 liter som ger 275 hästkrafter och 372 Nm vridmoment vid 3 600 varv per minut samt en V8 på 5,3 liter med effekten 300 hk och 447 Nm vid 4 000 varv per minut.

Bränsleförbrukningen är "konkurrenskraftig" säger Saab: den 6-cylindriga drar mellan 11,2 och 15,6 liter per 100 kilometer.

Priserna ligger mellan 37 000 och 45 000 dollar när 9-7X börjar säljas i januari 2005.

Thomas Berggren , Björn Bergman