Volvo ska bara äras för trepunktsbältena

MOTOR

Du är väl så ung att du inte vet att det fanns Mercedes, och till och med Rover 2000, som på tidigt 60-tal var långt före Volvo och Saab med säkerhetstänkande.

Volvo skall egentligen bara äras för att ha varit först med trepunktsbälten. Och Saab har inte bidragit med mer än framhjulsdriften. Tillrättaläggelse, tack!

Visst, Mercedes hade en säkerhetskonstruktion med längsgående balkar som tog upp kraft vid en kollision med ett betongfundament. Men vid en krock med en annan bil deformerades bara Mercedens kaross, balkarna skar rakt in i motparten som två stadiga spjut. Det hände mer än en gång att personer i motpartens bil spetsades. Det kallar jag knappast seriöst säkerhetstänkande, även om det såg bra ut på Mercedes propagandafilmer. (När det gäller Rover har jag ingen kommentar, men jag har aldrig hört att engelsmännen satsat speciellt på säkerhet.)