Saabs oäkting

Aftonbladet först med att provköra nya 9-2X

1 av 3 | Foto: TIM McKINNEY
UPPSMINKAD SUBARU Saab har inte pengar att utveckla egna bilar. Man har använt japanska Subaru Imprezas grund till 9-2X. Resultatet förskräcker.
MOTOR

SAN DIEGO.

Saabs nya modell 9-2X är en nödtorftigt uppsminkad Subaru.

Om tre veckor börjar den fyrhjulsdrivna och sportiga bilen säljas i USA, men frågan är om amerikanerna blir köpsugna.

Aftonbladet har som första tidning provkört den nya bilen.

Saabs nuvarande två modeller räcker inte till för att tillfredsställa den amerikanska marknaden. Det behövs en mindre modell än 9-3 för att locka unga köpare och en jeep för att behålla dem som vuxit ur 9-5.

Men Saab har inte pengar att utveckla egna bilar. Därför är japanska Subaru Impreza grunden till 9-2X och jeepen Chevrolet Trail Blazer blir 9-7X. Resultatet förskräcker.

Den nya 9-2X har bra köregenskaper, men saknar Saabs traditionella krocksäkerhet, den saknar Saabs ergonomi, formspråket haltar trots att Saabs designers gjort sitt bästa för att maskera Subarun och trots att köregenskaperna säkert tilltalar en del är det långt från Saab.

Bäst – att vi slipper

I toppmodellen Aero måste turbomotorn på 225 hk varvas hårt för att få fart. Motorn är stendöd under 3 000 varv. Bilen är fyrhjulsdriven, men modern elektronik för antispinn och antisladd saknas.

Den billigare versionen Linear med 165 hästkrafter är betydligt trivsammare att köra, motorn är mer harmonisk med mer kraft på lägre varv, men bilen kränger svårt och inte särskilt Saabaktigt i kurvorna.

Priset börjar på 23 700 dollar, toppmodellen Aero kostar 27 700 dollar.

Det bästa med nya 9-2X är att Saabchefen Peter Augustsson lovar att den inte ska säljas i Europa.

Fakta Saab 9-2X Aero

Robert Collin