Nya V70 - bilen som ser allt

Volvos nya system tar bort "döda vinkeln"

1 av 3 | Foto: LENNART PETTERSSON
SER BRA UT - ÅT ALLA HÅLL Sveriges vanligaste bil, V70, förnyas varsamt med mjukare front, kromdetaljer och så ersätts strålkastartorkarna av högtryckstvätt.Foto: Lennart Pettersson
MOTOR

Mainz. Nu tittar bilen själv i "döda vinkeln" i backspegeln och varnar föraren för faror.

Som första tidning i världen kan Aftonbladet avslöja hur Volvos nya unika hjälpmedel fungerar - vi har testat.

Alla har gjort det, jag också. Påbörjat ett filbyte utan att upptäcka att det redan ligger en bil där bredvid.

Problemet är den döda vinkeln, när bilen snett bakom i filen intill varken syns i inner- eller ytterbackspegeln.

Volvo gör nu en försiktig modernisering av sina stora modeller S60, V70 och XC70 och introducerar samtidigt sitt unika hjälpmedel för att se bilar i "döda vinkeln".

Många tillverkare har jobbat med en lösning på problemet och säkerhetsfokuserade Volvo blev först med serieproduktion.

Blis, som Volvo kallar tekniken, bygger på en liten videokamera i varje ytterbackspegel. Kameran filmar i döda vinkeln och en dator analyserar bilden.

Tekniken fungerar

Än så länge syns fordon i storlek från motorcykel och större, cyklister och fotgängare gäckar tekniken tills vidare och snö och dimma minskar också möjligheten att upptäcka faror.

Om datorn analyserar en fara tänds en liten orange lampa vid ytterbackspegeln. Det räcker alltså att titta i ytterspegeln för att få veta vad som döljer sig i döda vinkeln.

Och Blis fungerar. Aftonbladet testade på de tätt trafikerade motorvägarna runt Mainz söder om Frankfurt.

Blis varnade när det behövdes, inte mer. Och efter ett tag litar man så mycket på tekniken att en koll på varningslampan - tänd eller släckt - räcker för att fatta beslut om filbyte.

Blis börjar levereras som extrautrustning från december, priset hamnar på 5 700 kronor.

I övrigt har Volvos stora modeller fått en försiktig så kallad fejslift med nya plastdetaljer exteriört och mer kvalitetskänsla i interiören.

Träet har blivit äkta

Nu är träinläggningarna äkta trä, aluminium inte plast längre och plastmaterialen på dörrsidor och instrumentbräda har fått en mjukare och mer behaglig yta.

Volvos aktiva chassi finns nu som extrautrustning även till S60, V70 och XC70. I synnerhet på XC70 märks stor skillnad när bilen fortfarande är komfortabelt gungig på dålig väg men numera riktigt stabil i hög fart på krokig asfalt.

Antisladdsystemet Esp blir standard tillsammans med cd-radio och en del annat nytt och nyttigt. Samtidigt höjs priset med 9 000 kronor.

Robert Collin