Nya Saaben byggs i USA

GM:s beslut – en chock för Trollhättan

1 av 3 | Foto: stefan bennhage/trollhättans tidning
OSÄKER FRAMTID I dag tillverkas både Saab 9-5 och 9-3 i Trollhättan. Men efterföljaren till 9-5, som inte kommer förrän 2008, ska byggas i Detroit.
MOTOR

Nu är det klart. Saab flyttar till Detroit.

Enligt uppgifter till Aftonbladet har beslutet tagits i största hemlighet.

I Trollhättan är stämningen tryckt.

Hos Saab är det tyst.

Beslutet innebär på sikt att Trollhättan och Sverige förlorar allt inflytande över kommande Saabmodeller.

Trollhättan blir sannolikt kvar med uppgiften att tillverka olika bilar från GM-koncernen, men fabrikens framtid är inte säker.

Billigare i USA

I dag är det billigare att bygga bilar i Sverige än i Tyskland, men ännu billigare i USA.

Om priserna i Sverige stiger är risken alltså stor att även den resterande produktionen flyttar.

Saab har nyligen presenterat två nya modeller, två bilar som inte utvecklats i Trollhättan:

Sportbetonade 9-2X - en Subaru Impreza med Saabfront.

Stadsjeepen 9-7X som är en Chevrolet Trail Blazer, saabifierad på samma sätt.

Så sent som för två år sedan sa Saabchefen Peter Augustsson till Aftonbladet att ekonomin tvingade fram de här lösningarna, men att de ”riktiga” Saabarna 9-3 och 9-5 skulle fortsätta att vara genuina och både utvecklas och tillverkas i Trollhättan.

Hemligt beslut

Aftonbladet redogjorde i januari i år om dragkampen om framtida Saab-modeller mellan Augustsson och General Motors starke man Bob Lutz.

Lutz sa då till Aftonbladet att han ville se nya 9-5 bakhjulsdriven och baserad på den så kallade Zeta-plattformen från GM.

Och så ser alltså planerna ut i dag. Beslutet om att flagga ut 9-5 från Sverige är fattat i största hemlighet och ingen vill kommentera beslutet.

– Det enda jag kan säga är att General Motors ledning tydligt markerat att vi vill globalisera och bygga bilarna på de marknader de säljs, säger Saab Automobiles presstalesman Christer Nilsson till Aftonbladet. Vår framtid ligger i att vi kan bygga våra modeller i vilken GM-fabrik som helst och jag utesluter inte att nya 9-5 kan produceras i Trollhättan.

Men du vill inte dementera Aftonbladets uppgifter?

– Nej, det vill jag inte. Vi har valt att inte kommentera dem, säger Christer Nilsson.

Utvecklingen av den nya plattform som GM kallar Zeta och som inspirerats av BMW är redan långt gången.

Mer lik BMW

Det är GM:s australiska tillverkare Holden som håller i projeketet. Hittills har GM visat två konceptbilar på den nya plattformen, Opel Insigna på bilsalongen i Frankfurt i höstas och Buick Velite i New York för en månad sedan.

Zeta-bilarna har precis som BMW, men tvärt emot en traditionell Saab, längsmonterad motor och bakhjulsdrift. Fyrhjulsdrift blir också möjligt.

I likhet med BMW blir det också korta överhäng fram och bak.

– Det ger bilen bra proportioner, ser bra ut och borgar för fina köregenskaper, sa Bob Lutz till Aftonbladet i januari.

Då hade Lutz också sett designmodeller av den planerade nya 9-5 baserade på Zeta-plattformen.

– Bilen ser mycket bra ut, sa Lutz förtjust.

Nya 9-5 ska presenteras år 2008.

Robert Collin