Vilken nöjespark - under mark

Aftonbladet har testkört Sveriges största vägtunnel

1 av 7 | Foto: BJÖRN ELGSTRAND
Ger toppbetyg Aftonbladets Sven-Anders Eriksson tycker Södra länken är toppen.
MOTOR

Den 24 oktober öppnas Södra länken i Stockholm för trafik - Sveriges största vägtunnelbygge.

Aftonbladet har redan testkört och betyget kan bara bli ett: 5 plus!

Tunnlar förknippas vanligen med mörkt, blåsigt och tråkigt, men Södra länken är något helt annat. Vägverket har skapat ett unikt nöjescentrum för bilister hundra meter under jorden.

Åtta konstverk sprider kultur i tunnlarna och körupplevelsen är så mäktig att man bara sitter och gapar.

Stanna och njuta

På väg mot Nynäsvägen passerar vi genom konstnären Leif Bolters enorma väggportal av granit, med en stor måne i mitten (eller är det jorden?), lysdioder i gult och neonblått sken på betongväggarna.

Det är så häftigt att man bara vill stanna och njuta - räkna med att det kommer att bildas köer framför konstverken i början.

Konsten är inte bara otroligt vacker att titta på, utan bidrar också till säkerheten genom att vara orienteringstavlor för bilisterna.

Två miljarder kronor har satsats på säkerheten i Södra länken. Var hundrade meter finns utrymningsrum dit bilisterna kan ta sig vid en brand eller olycka. Trafiken övervakas med 500 videokameror som skickar bilder till en ständigt bemannad driftcentral.

Skyltar kan ändras

Vid ett stopp slår kamerorna larm, och trafiken stoppas från att köra in i tunnelsystemet. Vägskyltarna är omställbara och kan ändra hastighet (i vanliga fall 70 km/tim) och stänga körfält om det inträffat en olycka.

För att övervaka hastigheten har polisen satt upp åtta automatiska hastighetskameror.

De första dagarna efter att tunnlarna öppnats kommer polisen att specialbevaka Södra länken, och hjälpa bilisterna om det skulle behövas.

Automatiska fläktar

Det är väl sörjt för miljön i Södra länken.

Bland annat finns ett reningsverk som tar hand om allt vatten som kommer in i tunnlarna, till exempel från bilarnas däck. Luftkvalitén mäts hela tiden och vid behov startar fläktarna automatiskt för att få in frisk luft i systemet.

Det är mycket lätt att hitta och köra i Södra länken. Skyltningen är tydlig, tunnlarna är ljusa och med motorvägsstandard. Avfarterna känns igen på sina olika konstnärliga utsmyckningar.

Att köra från Årsta till Hammarby Fabriksväg genom tunnlarna tar fem till tio minuter beroende på om det är högtrafik eller inte. I dag tar samma sträcka ovan jord drygt en halvtimma, ibland ännu mer.

Högsta betyg till Södra länken

Här ska 60 000 åka - varje dag

Sven-Anders Eriksson