Mobilprat bakom ratten ska straffas vid krock

Förslag från Vägverket

MOTOR

Hårdare straff för den som pratar i mobiltelefon och krockar.

Det föreslår Vägverket , som vill att den som orsakar en trafikolycka i samband med ett mobilsamtal ska kunna dömas för vårdslöshet i trafik.

– Det här är det bästa de har hittat på, säger Aftonbladets bilreporter Robert Collin, som länge argumenterat mot ett handsfreetvång.

Ett vanligt samtal i mobiltelefonen påverkar bilförare betydligt mer än man tidigare trott. Uppmärksamheten splittras och reaktionstiderna ökar - även om man använder handsfree.

Det visar en ny studie från Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI, skriver Dagens Nyheter.

Tidigare studier har visat att olycksrisken ökar tre till fyra gånger när man talar i mobiltelefon vid bilkörning.

Och enligt VTI märks ingen större skillnad mellan de som använder handsfree och de som håller telefonen i handen under samtalet.

Inte aktuellt med förbud

Men trots riskökningen är det inte aktuellt med förbud och lagstiftning.

Istället föreslås att mobiltelefonsamtal ska betraktas som en försvårande omständighet som ska ge hårdare straff vid olyckor.

Vägverket föreslår därför att den som orsakar en krock under pågående samtal ska kunna dömas för vårdslöshet i trafik.

– Jag föreslog det här redan för ett och halvt år sedan, säger Aftonbladets Robert Collin.

I flera europeiska länder är det redan förbjudet att tala i telefon bakom ratten utan handsfree.

– Att kräva handsfree – det är bara att lura sig själv. Det är lika farligt att prata i handsfree som att hålla i telefonen, säger Robert Collin, som själv aldrig använder handsfree - förutom i de länder där det är lagtvång.

– Den här lösningen gör att folk blir mer uppmärksamma och medvetna om riskerna och kanske stannar vid vägkanten om samtalet blir för jobbigt.

3G kräver uppmärksamhet

Men de vanliga mobiltelefonerna är bara början. Trafiksäkerhetsexperter varnar redan för effekterna av de nya 3G-telefonerna, som bland annat möjliggör videosamtal där man kan se den man pratar med.

– Det är nästa sak att se över, för folk vill ju gärna titta på den man pratar med, säger Anne Bolling, projektledare på VTI, till DN.

Tidigare artiklar

Fredrik Rundkvist